Első vadászatunkon nézzük meg, hogy mennyire igaz a kreativitás és az innováció kapcsolatának szorosságára vonatkozó feltevés, azaz innováció és kreativitás nagyon szorosan összefügg.
Kreativitás
A kreativitást az egyszerűség kedvéért definiáljuk, mint (az) új ötletek generálását, létrehozását.
Innováció
Az innováció pedig legyen az a folyamat, amely az új ötleteket, elképzeléseket megvalósítja (értékké alakítja).
Alapértelmezésben az innováció folyamatszemléletének ott van jelentősége, hogy a kreativitás, az új ötletek létrehozása mindenféleképp az innováció első lépésének tekinthető és tekintendő. Amennyiben ezt igaznak tekintjük, akkor általánosságban igaz, hogy a kreativitás és innováció között szoros az összefüggés. Ugyanakkor a következő kérdés az, hogy üzleti élet innovációira is igaz-e ez az állítás, átvihető-e az üzleti innovációkra is?
Az üzleti innovációk forrásai
Az üzleti élet újításai sok forrásból eredhetnek, mint például: konkrét ügyféligények, piackutatásból, a versenytársak már megvalósított ötleteiből, saját termék- vagy szolgáltatásfejlesztési brainstormingból, a technológia változásaiból, jogszabályi változásokból. Úgy látszik, hogy egy része erősen kötődik a kreativitáshoz, más részük pedig nem.
Egy teljesen új termék vagy szolgáltatás kiötlése, amelyik nem létező ügyféligényt szolgál, a legkreatívabb tevékenységek közé tartozik - ilyen volt annak idején a walkman kitatalálása és megvalósítása. Ebben az esetben tehát a kreativitás és annak megvalósítása között nagyon-nagyon erős kapcsolat áll fenn.
Ugyanakkor ha például valamelyik bank lemásol egy másik terméket, például a személyi kölcsönnel elsőként piacra lépő versenytárs termékét, még ha adaptálta is saját működési környezetére (kezes bevonásához szükséges limitösszeg, fedezetek típusa, adósértékelési eljárás sajátosságai stb.) ehhez a tevékenységhez nem volt szükség olyan mérvű kreativitásra, mint annak, aki eredetileg kitalálta és megvalósította.
Egy jogszabályi változás lekövette innovációhoz, új funkcióhoz pedig alig-alig van szükség kreativitásra.
Konklúzió
A kreativitás és innováció tehát általában szorosan összetartozik, ugyanakkor az üzleti innováció esetén nem lehet sem egyértelműen megerősíteni, sem cáfolni azt a kijelentést, hogy erős összefüggés van a versenyképesség ezen két tényezője között.