Mai vadászatunkon becserkésszük "az innováció a nem más, mint termék vagy szolgáltatásfejlesztés" legendát.
Az innovácó (különösképpen annak üzleti innováció változata) szerepe
A tér, amiben elhelyezzük vállalkozásunkat, a verseny tere, itt csapunk össze más vállalkozásokkal. Bátran használhatjuk a dzsungelharc kifejezést a verseny szemléltetésére, hiszen számos tényező, amelynek révén eldől a verseny/összecsapás kimenetele, rejtve van és marad is előttünk (ugyanakkor persze igyekszünk felderítéssel "lásd piackutatás" csökkenteni a várható kockázatot). Ha gyakran kerülünk ki a harcból győztesen, akkor versenyképesek vagyunk, ha nem, akkor elkezdjük vizsgálni, hogy miért. Analitikus elmével megáldott harcosok számos tényezőt tudnak felsorolni, ezek egyike az innováció, az üzleti célú újdonságok bevezetése, amellyel igyekszünk felülmúlni versenytársaink fegyverkészletét.
Az innováció számos vállalkozás működésében meghatározó sikertényező, másoknál kisebb szerepet játszik. Gyakran hallani, hogy mit ugrálok, hiszen nála van marketing, van termék- és szolgáltatásfejlesztés. Ezt örömmel halljuk, ugyanakkor tisztelettel felhívjuk a figyelmet (József Attila nyomán), hogy ami van: széthull darabokra, csak ami lesz, az a virág... Lefordítva: növekszik a verseny nyomása, de növekszik a versenyben használható eszközök száma is - az üzleti innováció eszközkészlete is egyre bővül, ráadásul gyarapszik a tudás, amelynek révén nem-diszrecionálisan (egyszer foglalkozunk az innovációval, egyszer nem), hanem folytonosan lehet alkalmazni az innovációval kapcsolatos tudást, fejleszteni a vállalkozást.
Az üzleti innováció tehát lehet új termék vagy új szolgáltatás, de növelheted a saját üzleti folyamataid hatékonyságát, javíthatod a minőséget, új szervezetet hozhatsz létre egy új ország piaca sajátosságainak kiszolgálására, vagy fejlesztheted a meglévő cég hatékonyságát HR-rel - mindenesetre az az időszak, amikor ráértél időnként innoválni, annak vége. A kínaiak a kapuban állnak, egy más mentalitással, ha kell, akkor napi húsz óra munkával nagyon kellemetlen helyzetbe hozhatják vállalkozásainkat - ne hagyjuk.
Az üzleti innováció tehát termék- és szolgáltatásfejlesztés IS - ugyanakkor napjainkban már egyrészt folyamatosan kell művelni, kihasználni az innovációmenedzsment elméletét és gyakorlatát, másrészt folyamatosan keresni-kutatni kell, hogy milyen újdonságokkal jelentkezik az innováció, és azt beépíteni a szervezeti folyamatokba. Folyamatosan figyelni kell a versenyt és ennek megfelelő eszközöket kell keresni és felhasználni.
A termék vagy szolgáltatásfejlesztés egykor lehet, hogy maga volt az üzleti innováció (és bizonyos versenyhelyzetekben manapság is elképzelhető, hogy az) - ugyanakkor a verseny nyomásával, a technológia és az ügyfelek változásával egyre több és több tényezőt kell figyelni és használni a helytálláshoz - a jövedelmező helytálláshoz meg különösen...
Versenyképesség és üzletfejlesztés szakértő képzés, kihelyezett formában is - Fodor Zoltán, 30/600 31 26