A kicsi, de innovatív biztosítók Európa legnagyobb nyertesei
Az elmúlt öt évben a biztosítók Európában stabil bevételeket értek el és tőkearányos nyereségüket is növelni tudták – állítja legfrissebb jelentésében a Roland Berger. A legnagyobb, két számjegyű növekedés pedig a kicsi, de innovatív társaságokat jellemezte.
Az európai biztosítási piac viszonylag sértetlenül úszta meg a pénzügyi válságot: az elmúlt öt évben stabil bevételeket ért el, a javuló jövedelmezőségnek köszönhetően pedig működési eredményüket is átlag 3 százalékkal növelték, az adózás utáni jövedelmüket pedig hét százalékkal – derül ki a Roland Berger legújabb jelentéséből.
Az európai biztosítók pénzügyi teljesítménye című jelentésben a tanácsadó cég Németország, Belgium, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Svájc TOP30 biztosítójának 2008 és 2013 közötti pénzügyi jelentéseit elemzi.
A stratégiai tanácsadó cég szerint a szektor tőkearányos nyeresége (ROE) 8,5% volt 2013-ban, a 2011-es, 4,9%-os mélypont után, megközelítve a 2009-es, 9%-os szintet. A jelentés szerint a kicsi, innovatív, niche piacokra lövő társaságok voltak a legnagyobb nyertesek, ők kétszámjegyű növekedést értek el mind a bevételeket, mind a tőkearányos nyereséget tekintve.
Kapcsolódó cikk a Computerworldön: Az üzleti célú innováció meghatározza a cégértéket (BlogGazda)
Ugyanakkor az adósságválság Európában arra is felhívta a figyelmet, hogy az európai biztosítási piac erősen függ a tőkepiacoktól. A társaságok befektetési eredménye ugyanis közel 50 százalékkal csökkent 2009 és 2011 között. 2013-ban összesen 237 millió eurót tett ki, amely épp hogy meghaladta a 2010-es szintet. Ez elsősorban az államkötvények hozamaival magyarázható a Roland Berger szerint.
Igen nagy eltérések az ágazaton belül
Természetesen meglehetősen nagy szórás mutatkozott a biztosítási ágazaton belül a bevételek, a jövedelmezőség és a ROE alakulásában az elmúlt öt évben. Az életbiztosítók esetében például a ROE évi 8%-kal, míg a nem-életbiztosítóknál évi 10 százalékkal emelkedett, ezzel szemben a nem specializálódott, szélesebb termék-portfolióval rendelkező cégek kevésbé voltak nyereségesek. Regionális bontásban a német, a spanyol és a svájci biztosítók átlagon felüli bevétel- és ROE-növekedést tudtak elérni.
Rugalmasság és átláthatóság mindenek felett
A tanulmány a növekedés három fő motorjának az akvizíciókat, a nemzetközi terjeszkedést és az innovatív üzleti modelleket tartja. Az elmúlt öt évben ugyanis számos biztosítótársaság célzott akvizíciókkal és bővülő nemzetközi jelenléttel ért el növekedés, ugyanakkor a legnagyobb nyertesek azok voltak, amelyek innovatív értékesítési módszereket és termékeket dolgoztak ki, a fontos régiókban kiépített stratégiai partnerségektől, az online platformok használatán át, a személyre szabott termékekig.
Azok a kis biztosítók, amelyek az elmúlt években globális értékesítési hálózatot építettek ki, erős partnerekkel, vagy amelyek korán felismerték az online értékesítésben rejlő lehetőségeket, különösen jól teljesítettek – állítja a Roland Berger. Ez is azt mutatja, hogy a rugalmasság és a flexibilitás egyre fontosabbá válik a biztosítási piacon. (Biztosítási Szemle)
****
Innovatív biztosítók Magyarországon: Magyar Innovációs Index (INNDEX) >>>