Otthon vagy az üzletfejlesztés jogában...? Legyél!
Jönnek az önjáró autók és kamionok Hollandiában
A holland kormány támogatja, hogy 2015-től önjáró autók közlekedjenek kísérleti jelleggel a hollandiai utakon, sőt lehetséges, hogy öt év múlva sofőr nélküli kamionok szállítsák el az árut Európa egyik legnagyobb kikötőjéből, Rotterdamból más holland városokba. Mindennek a hátterében nem a technika – ami már régen lehetővé tette a vezetőnélküli autózást -, hanem a jogi szabályozás áll.
Melanie Schultz van Haegen infrastruktúraügyi és környezetvédelmi miniszter a parlamentnek írt levelében most bejelentette, olyan jogszabály-változtatásokon gondolkodnak, amelyek lehetővé tennék, hogy 2015-ben automata vezérlésű személyautók vegyenek részt a közúti forgalomban. Várhatóan ősszel közli majd, milyen feltételekkel történhet ez meg. Egyelőre az önjáró autókkal való kísérletezésre néhány útszakaszt jelölnek majd ki – írja a Science News Daily.
A miniszter szerint az automata gépkocsiknak “számtalan előnye” van, például kevesebb helyre van szükségük, ezért hatékonyabban hasznosítják az aszfaltot, elkerülik a közlekedési dugókat és a így baleseteket stb..
Miként arról a Google-autó: se kormány, se pedál, se vezető http://blog.otka.hu/2014/05/29/google-auto-se-kormany-se-pedal-se-vezeto/ című posztunkban is beszámoltunk, a Google egy hónapja jelentette be, hogy vezető nélküli, kétszemélyes autókkal kísérletezik, és azt tervezi, hogy két éven belül 900 példányt legyárt belőlük. A Google még a kormányt is száműzte prototípusából.
A holland kormány támogatja azt is, hogy technológiai és logisztikai cégek automata irányítású teherautókkal kísérletezzenek és öt éven belül megbízható rendszerrel álljanak elő.
A rotterdami kikötőt, a DAF-teherautógyárat, egy nagy teherfuvarozó vállalatot és az alkalmazott tudományos kutatások holland szervezetét (TNO) tömörítő konzorcium számítógépes szimulációkkal kezdené meg a kísérleteket, a sofőr nélküli első teherautókat pedig egy zárt pályán próbálnák ki, mielőtt utcai forgalomba engednék őket.
Az utcai kísérletezésre a rotterdami kikötőben vagy a fejlett infrastruktúrával rendelkező dél-hollandiai A270-es autópályán kerülhetne sor – közölte Bastiaan Krosse, a TNO szóvivője.
Más európai országokban is kísérleteznek sofőr nélküli közúti gépjárművekkel, de egyedül Hollandiában vállalták azt a nehéz feladatot, hogy öt éven belül piacképes technológiával állnak elő, ráadásul a terv a kormány támogatását is élvezi – mondta a szóvivő.
A tetszőleges méretű, nemlineáris közúti közlekedési hálózatok modellezését speciális hálózati gráffal végezte el Péter Tamás OTKA támogatta kutatásában. Részletesen itt olvasható: http://www.sze.hu/~jret/AJJ/AJJ_200834.pdf