Erste: terjed az elektronikus bankolás
A magyarok még mindig inkább a bankfiókban intézik pénzügyeiket, ám a fiatalok vevők az olyan digitális megoldásokra, mint a netbank, a mobilbankolás, illetve az okostelefonokra letölthető applikációk – derül ki az Erste Group nemzetközi kutatásából.
Az Erste Group kutatása szerint Magyarországon a banki ügyfelek közel 40 százaléka használja bankolásra az elektronikus csatornákat. A többség tehát egyelőre még főként bankfióki pénztárakban, ATM-eken és bankfióki tanácsadóknál intézi a mindennapi pénzügyeit. A trend azonban egyértelmű: az elektronikus csatornák szerepe dinamikusan nő – adta hírül az Erste Bank. Ezt jelzi, hogy minden tízedik banki ügyfél már csak kizárólag elektronikus csatornát használ mindennapi pénzügyei kezelésére.
A bankolási szokásokat feltérképező – Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában a 15 évesnél idősebb banki ügyfelek körében készített – kutatás arra kereste a választ, hogy mely csatornákat használják az emberek azokban az országokban, ahol az Erste is jelen van.
Magyarországon, Romániában, Horvátországban és Szerbiában még mindig többségben vannak azok, akik kizárólag a bankfiókokban bonyolítanak pénzügyi tranzakciókat. A magyarországi adatok szerint az ügyfelek 43 százaléka csak a fiókokban bízik, 28 százalék azoknak az aránya, akik digitális csatornákat is igénybe vesznek, és 11 százalékra tehető azoknak a tábora, akik kizárólag az elektronikus csatornákat veszik igénybe: azaz mobillal, netbankon keresztül vagy okostelefonos alkalmazások segítségével intézik a pénzügyeiket. A kizárólag elektronikus szolgáltatásokat használók aránya azok között az országok között, ahol az Erste jelen van, Magyarországon a harmadik legmagasabb (Csehország és Szlovákia 16-16 százaléka után).
Szabó István, az Erste Bank Kártya és Elektronikus Csatornák igazgatója a kutatással kapcsolatban elmondta: mindegyik országban megfigyelhető, hogy az elektronikus csatornák a 30 év alattiak körében számítanak a legnépszerűbbnek. Hazánkban ennek a korosztálynak több mint fele használja ezeket a csatornákat, míg ez az arány a 30-59 évesek között 41, a 60 évesnél idősebbek körében pedig már csak 11 százalék. A felmérés a nők és férfiak bankolási szokásait vizsgálva megállapította, hogy a férfiak 33 százaléka az elektronikus csatornákat is használja a bankfiókok mellett, míg a nőknél 23 százalékos ez az arány. Az elektronikus csatornák közül egyre népszerűbb okostelefonokra letölthető alkalmazások tekintetében egyértelműen Románia végzett az élen: a román banki ügyfelek 16 százaléka él az okostelefonos banki alkalmazások nyújtotta előnyökkel, a többi érintett országban csak 3-13 százalékos ez az arány.
Az Erste Bank március elején Magyarországon elsőként indította el komplex mobilfizetési szolgáltatását, a MobilePayt. A bank közleménye szerint a következő időszakban a bank ügyfelei további újabb, a mindennapi pénzügyeik intézését megkönnyítő digitális megoldásokra számíthatnak.
*****
Üzletfejlesztés a gyakorlatban - megkezdődött a régi és rugalmatlan Cardinal (Electra, Spectra...) rendszerek cseréje a dinamikusan fejlődő, korszerű IND internet bankingre. Az Erstét várhatóan további bankok követik. Kapcsolódó cikk: IND: új elektronikus banki ügyintézést biztosító rendszer az ERSTE Bankban - Cardinal, Electra - jön a lassú elmúlás?