Megint jön az autóipari cunami
A Mercedes operatív profitja csökken, a Porsche kevesebb autót gyárt jövőre. A luxusmárkák eddig ellenállónak tűntek a válsággal szemben. Vagy az erős belföldi piac, vagy az amerikai és a kínai export védte őket. Még mindig jobb a helyzetük mint az egyik nagy, bár nem luxusmárkának, amely akár el is tűnhet.
A Credit Suisse elemzője, Arndt Ellinghorst szerint ha a mostani lejtmenet hosszú ideig tart, a prémium szegmens szereplői sem tudják függetleníteni magukat a tömegmárkákat jellemző árversenytől. Hogy mennyire így van, azt jól szemlélteti, hogy jelenleg a német autópiac a legnagyobb diszkontokat kínálja. Az átlagos kedvezmények szintje eléri a 12,1 százalékot az Autohaus PlusSchlage szerint. A luxusmárkák közül a Mercedes 2 százalékkal nagyobb kedvezményt nyújt, mint a múlt hónapban, az Audi is 9,7 százalékot ad az eddigi 9,2 százalék helyett.
Ami történik, nem egészen váratlan. Egy osztrák felmérés már két évvel ezelőtt rámutatott, akár 40 százalékkal is csökkenhet az európai prémium kereslet – mondja Alf Martienssen, az Autóipari Tanácsadó Klaszter vezetője a hvg.hu-nak. Az utóbbi három hónapban a német prémium kategória vásárlásai 15 százalékkal csökkentek. A belföldi piacaikon ezek a prémium márkák mára éppen úgy árversenyben vannak, mint a tömegautó-gyártók.
Valaki eltűnik a színről
A válság epicentruma ugyanakkor továbbra is a mediterrán régió, vagy gúnynevén a „Club Med”, amelynek autópiaci zuhanása május óta igazán látványos. A görögök esetében ez 41 százalékos, míg a spanyoloknál csak most következik a feketeleves. A spanyoloknál ugyanis jelentős adóemelés történt szeptemberben. Ennek egyszeri hatásaként még 10 ezer vásárlást előrehoztak augusztusban. Most lesz majd érdemes figyelni, mekkora zuhanás jön – figyelmeztet a spanyol ANFAC autógyártó szövetség.
Az értékesítési válság mellé hamar felzárkózik majd a termelési válság is. Ennek nyomán pedig az autógyárak vezetői sem fogalmaznak már kíméletesen. Ferdinand Piëch, a Volkswagen tiszteletbeli elnöke nemrégiben a világgazdasági fórumon odáig merészkedett, hogy megjegyezte: a jelenlegi krízis az egyik nagy európai autómárka eltűnését fogja hozni. (HVG, rövidítve)