Még egyet harap a Fiat a Chryslerből
Az amerikai kormány annak idején feltételekhez kötötte a Chrysler részvények átadását – az egyik egy korszerű, alacsony fogyasztású autó bemutatása volt. A Fiat most ezt is teljesíti – a jutalom újabb 5%-nyi részesedés a legkisebb detroiti autógyártóból.
A Fiat már eddig is nyeregben volt a Chryslernél, hiszen 53,3%-ot birtokol a vállalat részvényeiből, így az irányítást már nem veszítheti el, de néhány ingyen részvény mindig jól jön. Áttételesen persze ezek a részvények sem olcsók – jónéhány százmillió euróba került, hogy az Alfa Romeo Giulietta alapjaira elkészítsék a Dodge Dart szedánt – de mivel a fejlesztések zömére az Alfának is szüksége lett volna, a Fiatnál ez mégsem jelentős költségtöbblet. Az amerikai kormány feltételrendszere persze nem volt egyszerű: olyan, benzinmotoros autót kellett kerékre állítani, amely 40 mérdföld/gallonnál, azaz 5,9 liter/100 kilométernél kedvezőbb fogyasztású, de úgy tűnik, a Dart, azaz legalább egy változata hozza az elvárt fogyasztási szintet. Az 1,4 literes turbómotort vetik be itt is, amely Észak-Amerikában ugyan nem számíthat elsöprő sikerre, de simán hozhatja az elvárt fogyasztási szintet. Az iszákosabb, 2 és 2,4 literes változatok viszont könnyen népszerűvé válhatnak, ami a Chrysler hosszabb távú sikere szempontjából fontos.
Ez az egyik utolsó mozzanata annak a folyamatnak, ahogy a Fiat lassanként bekebelezi a Chryslert: az államnak így már alig van érdekeltsége az amerikai autógyártóban, így az olaszoknak csak a szakszervezeti nyugdíjalapokkal kell valahogy kijönniük, hogy zökkenőmentesen irányíthassák az amerikai céget. (TotalCar)