Hogyan költ a jövőben a pénzügyi szektor kommunikációra?
Átrendeződés várható 2012-ben a pénzügyi szektor kommunikációs költésében a Goodwill Communications legfrissebb kutatása szerint.
A kutatás alapján a klasszikus reklám visszaszorulása jövőre is folytatódhat, míg a PR és az online csatornák szerepe további felértékelődés előtt áll. A kutatás másik megállapítása, hogy a kommunikációra szánt büdzsék a gazdasági nehézségek ellenére nem, vagy csak kis mértékben csökkentek 2011-ben, és 2012-re sem terveznek a szereplők csökkentést.
Minimális mértékű - mindössze 0,3 százalékos - csökkenést hozott a pénzügyi szektor kommunikációs büdzséiben az idei év. Igaz, a Goodwill Communicationsnek 2010 ugyanezen időszakában nyilatkozó kommunikációs vezetők még 4 százalékos büdzsénövekményt prognosztizáltak 2011-re. A várt és a valós számok közötti különbségeket a szakemberek elsősorban a végbement politikai és gazdasági változásoknak tulajdonítják.
A novemberi felmérésben résztvevők válaszai alapján ugyanakkor még 2012-re is átlagban 2 százalékos növekedés látszik a kommunikációs büdzsékben. Ám a negatív hírek, amelyek megnehezítik a jövő évi tervezést - jelezik a szakemberek.
A felmérésben résztvevő válaszadók nagyobb része, 68 százaléka látja úgy, hogy a környezet negatívan vélekedik a pénzügyi szektorral kapcsolatban. A szereplők többsége ezzel együtt úgy ítéli, hogy saját cégének kevésbé kritikus a megítélése. Jellemzően minden szereplő úgy gondolja, hogy nála nem olyan nagy a baj, mint máshol - teszik hozzá a Goodwill Communications-nél.
A lakossági fókusszal bíró szolgáltatók esetében a reklámköltés - ez 47 százalék - teszi ki a büdzsé legnagyobb részét. Ezzel szemben az üzleti területre összpontosító (B2B) szereplők esetében a reklámköltés jóval alacsonyabb - 31 százalék -, a teljes büdzsé kevesebb, mint egyharmada.
A lakossági fókuszú szervezeteknél a harmadik helyen áll a PR - 16 százalékkal -, míg az üzletieknél a másodikon, 27 százalékkal. Emellett az is figyelemre méltó, hogy idén az üzleti szektorban tevékenykedő szolgáltatók már kommunikációs büdzséjük több, mint egytizedét fordítják közösségi média megoldásokra.
A 2012-es terveket vizsgálva, a közösségi médiára szánt összegek kiugró növekedést mutatnak. Kisebb mértékben ugyan, de a PR-re szánt összegek is növekedhetnek 2012-ben a teljes büdzséken belül. Mindeközben a klasszikus reklám pozíciója várhatóan tovább gyengül.
A pénzügyi szektor szereplői igyekeznek követni a médián belül megfigyelhető hangsúlyeltolódásokat is. A nyomtatott és elektronikus médiumok eddigi fogyasztói, fokozatosan átvándorolnak az online felületekre vagy legalábbis párhuzamosan vannak jelen. Így a különböző vállalatoknak is azokon a csatornákon keresztül kell eljuttatniuk üzeneteiket a célközönségnek, ahol azok elérhetőek.
A felmérés kérdéseikre adott válaszokból az tűnik ki, hogy a pénzpiaci szolgáltatók kommunikációs vezetői egyre nagyobb szerepet szánnak az online jelenlétnek, valamint a közösségi médiában rejlő lehetőségeknek. Miközben az elektronikus média fontossága egyre csökken, nem kevésbé igaz ez a nyomtatott sajtóra is - tartalmazza az összegzés. (MTI/PrifitLine)