Verseny az osztrák síneken
Popzenekar, humoristák, hőlégballon, ingyensör és ingyenkolbász mutatta a bécsi Westbahnhof hivatalos megnyitóján, hogy ha a kerítés nem is, de a promóció legalább kolbászból van az osztrák fővárosban. Bécs 140 év után rászánta magát, hogy jelentősen átalakítsa és modernizálja a főváros belső vasúthálózatát. Ennek első látványos állomása bécsi nyugati pályaudvar átépítése és átpozícionálása.
Hogy mennyire pezseg a levegő mostanában az osztrák vasút körül, abból is látszott, hogy hoszteszek hada támadta le a rendezvény nézőit és az áthaladó utasokat különböző kedvezményes utazási ajánlatokkal. A kék ruhás hoszteszek az első osztrák magán-vasúttársaság, a Westbahn olcsó útjait kínálgatták a decemberben induló Bécs-Salzburg járatra, a piros ruhás lánykák pedig a hirtelen versenyre kényszerített osztrák állami vasút, az ÖBB riposztként elővezetett kedvezményeivel traktálták a pályaudvaron kavargó embereket.
Az újonnan alakult magán-vasúttársaság, amelyet a Strabag vezérigazgatója és az ÖBB kiugrott személyszállítási igazgatója alapított, különösen szúrja a szemét az állami vasút vezetőinek, hiszen az elmúlt tíz évben nagy állami pénzekből korszerűsített Bécs-Salzburg vonalon indítja első járatait. Ráadásul hasonló színvonalat kínál fele áron, sőt még a dohányzást is megengedi az egyik kocsijában (ez utóbbiért az ÖBB pert is akaszt a Westbahn nyakába, arra hivatkozva, hogy a törvények nem teszik lehetővé a dohányzást a vonat területén).
A verseny tehát még el sem kezdődött, de a harc már dúl az utóbbi tíz évben folyamatosan egyre népszerűbb vasút utasaiért. (Az osztrákok Európa harmadik legtöbbet vonatozó népe; az ÖBB tavaly 460 millió utast szállított.) Az eredmény egyelőre még nem látszik, de mindenképpen érdekes lesz, hiszen Európában ez az egyik első vasútvonal, ahol egy magántársaság ringbe száll az állami vasút mellett az utasok kegyeiért.
Itthon is megújul Pest westbahnhofja, főpályaudvarra is van terv
A MÁV tervei között már 40 éve szerepel a Budapesti Központi pályaudvar terve. Mint arról beszámoltunk, az új budapesti központi főpályaudvar egyesítené a három jelenlegi nagy pályaudvar funkcióját. A Ferencvárosba tervezett létesítmény átmenő pályaudvar lenne, ahol a vonatok tárolása helyett azok tovább közlekednének az ellenkező irányba, hely- és logisztikai problémákat oldva meg ezzel.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint azonban a hazai főpályaudvar terve bizonytalan, inkább a jobban előkészített vasúti fejlesztéseket támogatja, mint például a Nyugati pályaudvar felújítását. A pesti Westbahnhof átépítésének leglátványosabb eleme a vágányok hátrébb helyezése lesz. A sínek 30-35 méterrel kerülnek kijjebb, több helyet hagyva a csarnokban az utasoknak.