E-Kereskedelem Magyarországon
Az elektronikus kereskedelem több mint tíz éve tartó folyamatos növekedésének, a csak az autóipar múlt századi virágzásához hasonlítható prosperitásának gyökere az innováció meghatározó szerepe egy tiszta és átlátható piacon. Az e-kereskedelem minden szempontból üde oázis a fekete és szürke foltokkal tarkított, sokszorosan megtépázott gazdaság sivatagában.
Elektronikus kereskedelmen az olyan, főleg internetes kereskedelmi tranzakciókat értjük, ahol az ajánlat közzétételétől, kiválasztásától legalább az arra leadott megrendelésig minden lépés valamilyen elektronikus, online eszközön keresztül történik, legyen az mobiltelefon, otthoni számítógép vagy akár bankautomata.
Ezen belül is több szempontból lehet osztályozni az e-kereskedelmet: egyrészt az üzleti modell szerint megkülönböztethetünk kereskedői és közvetítői vagy ügynöki értékesítést. Az előbbibe tartoznak a „klasszikus" webshopok, az utóbbiba pedig az elektronikus piacterektől az aukciós oldalakon át az ár-összehasonlítókig sok mindent beleértünk. Másrészt az értékesítés tárgyától függően beszélhetünk áru- vagy szolgáltatásértékesítésről, illetve külön csoportot képez az online „javak" értékesítése, ahol néha nem is lehet egyértelműen megkülönböztetni, hogy az eladásra kínált „dolog" tulajdonképpen áru vagy szolgáltatás. (Tessék például az online zeneletöltésre gondolni!)
A hazai piac nagyjából követi a nemzetközi trendeket, és nálunk is minden olyan kapható online, ami világszerte, legfeljebb az üzleti modellek megjelenésében van némi fáziskésés. A kínálat nagysága lényében felmérhetetlen, és az e-kereskedelem forgalmáról sincsenek tökéletesen pontos adatok, dacára annak, hogy a témával több kutatócég is foglalkozik, bár eltérő módszertant használva.
A fizikai termékértékesítéssel zajló webshopos, vagy más néven kosaras rendszerű e-kereskedelem árbevételét a GKIeNET méri 2001 óta, és erről a szegmensről ők szolgáltatják a legmegbízhatóbb adatokat. Számaik ugyanis az e-kereskedelmi vállalkozások tényleges adatain alapulnak.
Alig tudunk valamit viszont a szolgáltatásértékesítési piac nagyságáról, de közvetett adatokból az sejthető, hogy e szektor forgalma legalább akkora, mint a webshopoké. Bő egy éve megjelent egy új üzleti modell, a közösségi vásárlás is, ennek forgalmát ugyancsak a GKIeNET kezdte mérni, és idén nyáron közölt erre vonatkozó számadatokat. További statisztikákhoz férhetünk hozzá az NRC, a Gemius, a Medián, a Kutatócentrum és még néhány más cég kínálatában, de ezek inkább a látogatók, vásárlók, internetezők számára, szegmentációjára, illetve szokásaikra, preferenciáikra vonatkoznak. (CW)