Azt megmondhatná majd valaki, hogy honnan lenne rá pénz... :-)
Az a mondat különösen tetszik, hogy: utasok nélkül 250 km megtételére is alkalmas lenne... Lehetne - de minek, ha egyszer nem arra van? :-)
Elektromos buszt tesztel a BKV
Szlovákiából érkezett, nagydíjas elektromos buszt tesztel a BKV Zrt. a fővárosi közlekedésben. A SOR EBN 10,5 károsanyag-kibocsájtása nulla, üzemeltetése pedig gazdaságosabb lehet a jelenleg közlekedő autóbuszokénál. A mozgássérültek szállítására is alkalmas alacsonypadlós „elektrobusz” egy héten keresztül szállítja az utasokat a Margitszigeten. A háromajtós elektromos midi halkabb, mint egy troli és ráadásul nem is ráz.
A 85 férőhellyel – ebből 19 ülőhellyel – rendelkező, kifejezetten a városi közlekedés környezetbarát kiszolgálására tervezett SOR EBN 10,5 autóbusz hajtása teljesen elektromos. A működéshez szükséges energiát akkumulátorok tárolják, a vízzel hűtött aszinkron 3 fázisú, 120 kW-os motor szabályzását korszerű félvezetőkből felépített átalakító biztosítja. Átlagos utasterhelés mellett egy töltéssel 130-160 km megtételét garantálja a gyártó. Utasok nélkül akár 250 km megtételére is képes lenne a Cegelec elektromotorral. Akkumulátorainak feltöltéséhez lassú töltés esetén 6-8 órára kell csatlakoztatni az elektromos rendszerhez. Gyors töltés esetén mindössze egy óra alatt lehetne menetkésszé tenni, melyhez egy 250 amperes töltőoszlopra lenne szükség. Az ehhez szükséges töltőoszlopot a teszt idejére az ELMŰ ingyenesen biztosítja a BKV Zrt. számára.
A gyártó nem szerette volna elárulni ennek a típusnak az árát, - ez ugyanis „rázós”- hozzávetőlegesen azonban annyit elmondtak a SOR képviselői, hogy egy ilyen „elektrobusz” akár kétszer annyiba is kerülhet, mint dízeles társa, ugyanakkor az akkumlátor típusa, annak élettartama is nagyban befolyásolhatja a végösszeget. A kilométerenkénti üzemeltetési költség azonban fele is lehet a most közlekedő autóbuszokénak, főleg, ha a működtetésükhöz infrastruktúra kiépítésre kerül.
Tavaly ez típus „Autotec Prix” nagydíjban részesült Brnóban, mellyel innovatív, Közép-Európában még akkor egyedülálló megoldásait díjazta a szakmai zsűri. Jelen pillanatban hat ilyen elektromos busz üzemel, 4 darab a kelet-csehországi Ostravában, egy pedig a cég saját tulajdonában van, melyet idén a kotrijki buszszemlén is bemutatnak. A hatodik pedig a Budapestre érkezett darab, melynek szlovák feliratai árulkodnak az eredeti, tátrai munkahelyéről.
A mai naptól fogva egészen október 4-ig, azaz egy héten keresztül találkozhatunk az elektromos busszal, mely a Margitszigeten, a 26-os vonalán, a délutáni órákban szállítja az utasokat. (melano, erőssen rövidítve)