Ez csak (szokás szerint) egy mezei átvét, de nocsak, mit látok, mit látok? Azt írja a Napi Gazdaság: "a (k+f) visszaélésekre már-már önálló iparág szakosodott".
Ez érdekes, hoppá - vessetek csak gyorsan a mókusok közé!
Mondhatnám eljött a megvilágosodás ideje - azért megjegyzem óvatosan: hasznosabb lett volna mindannyiunk szempontjából, ha Lázár György >>> módjára 3 vagy 4-5 éve elkezdik ezeket pedzegetni és jó oknyomozó módjára megkeresni, hogy alakult ki ez a helyzet és ki felelős ezért - de azért ez is valami.
Jobb, mint egy hátbaverés.
A k+f kedvezmények buktatói
Hazánkban az egymást követő kormányzatok az ország versenyképességének megtartása, illetve növelése érdekében rendre kiemelt stratégiai célként tűzték ki a kutatás-fejlesztés, az innováció ösztönzését. Ennek érdekében a számos európai uniós és központi költségvetési forrásból származó direkt támogatás mellett a magyar adórendszer is jelentős kedvezményeket biztosít az adózók számára. A hatályos jogszabályok alapján a k+f tevékenységgel összefüggésben többféle jogcímen is igénybe vehető társasági adókedvezmény. Ezen felül − a teljesség igénye nélkül − lehetőség van a saját tevékenységi körben végzett k+f közvetlen költségét levonni a társasági adó, az iparűzési adó és az innovációs járulék alapjából, valamint a járulék éves bruttó összegéből is, bizonyos feltételek teljesülése mellett.
A tapasztalatok szerint azonban a nemzetközi szinten is kiemelkedő adómegtakarítási lehetőségeket az adózóknak csak igen kis százaléka veszi igénybe. Ez részben következménye az adótörvények hiányos ismeretének, részben pedig annak, hogy a szóban forgó kedvezmények gyakorlati alkalmazása igen komoly akadályokat gördít az adózók elé, komplex számviteli, adózási és iparági ismereteket egyaránt magában foglaló szaktudás hiányában.
Az első nehézséget rögtön annak a kérdésnek az eldöntése jelenti, hogy vajon az adózó által végzett tevékenység valóban tekinthető-e k+f-nek, vagyis az minden tekintetben megfelel-e a jogszabályi kritériumoknak. Ennek vizsgálatakor nem elegendő csupán a gyakran túlzottan leegyszerűsített fogalomrendszert használó és ezért sokszor igen nehezen értelmezhető magyar jogszabályok ismerete. 2010. január 1-jétől ugyanis már kötelező jelleggel figyelembe kell venni az OECD ajánlásában, az úgynevezett Frascati Kézikönyvben foglaltakat. Mivel azonban a Frascati Kézikönyv csak iránymutatásokat, példákat tartalmaz, illetve számos esetben csak gumiszabályokat fogalmaz meg, az abban írtak sokszor csak tovább fokozzák az adózók dilemmáit. A kérdés olykor még a tevékenységben közvetlenül közreműködő mérnökök, kutatók számára is csak nehezen megválaszolható.
Pontos fogalommeghatározás hiányában újabb kérdéseket vethet fel a saját tevékenységi körben végzett k+f értelmezése is. A hivatalos iránymutatások alapján nem minősül ilyennek például, ha az adózó a k+f tevékenységet egy nem belföldi illetőségű adózótól megrendeli, és azt bár felhasználja, de nem saját erőforrásaival (munkavállalóival, eszközeivel) végzett k+f-hez veszi igénybe. Jelentős problémákat okoz továbbá a k+f tevékenység közvetlen költségét alátámasztó, adóhatósági ellenőrzés próbáját is kiálló, elkülönített dokumentációk, analitikák készítése is, ami gyakran túlzott adminisztrációs terhet jelent az adózók számára.
Tovább erősítheti az egyébként jóhiszeműen eljáró adózók félelmét az adóhatósági ellenőrzések során tapasztalható szigor is, amit ugyanakkor indokolttá tesz az, hogy a visszaélésekre már-már önálló iparág szakosodott (kiemelés tőllem). Ha azonban a fentiek ellenére egy adózó mégis arra vállalkozna, hogy él a k+f-hez kapcsolódó kedvezményekkel, újabb kihívást jelenthet azok nemzetközi számviteli standardok szerinti kezelése is.
A fent vázolt problémák a jelenlegi kormányzat számára sem ismeretlenek, így a közeljövőben várható egy direkt és indirekt kedvezményrendszereket összehangoló, azokat egyszerűsítő és a kiskapuk bezárását szolgáló csomag. Utóbbi cél megvalósulását segíthetné például egy nemrégiben napvilágot látott javaslat, mely szerint az innovációs járulékbefizetéseket pályáztatással osztanák szét. Ez, bár számos adózó terheit jelentősen megnövelné, visszaszoríthatná a trükközést a járulékokkal.