Szupermarket a földalattin
A jövőben akár komoly változást is hozhat a vásárlási szokásokban a sanghaji metróban kísérleti jelleggel bevezetett új szolgáltatás. A kezdeményezés keretében az utazók mobiltelefonjuk segítségével mostantól akár a metróban is bevásárolhatnak.
Virtuális szupermarketek teszik mostantól könnyebbé a sorban állást teherként megélő sanghajiak életét. Augusztus elejétől a város tizenkét legforgalmasabb metrómegállójában hatalmas LED-kijelzők kínálnak szájvíztől kezdve pelenkán át mindent, amire egy átlagos kínai háztartásnak szüksége lehet. A kiválasztott termékeket okostelefonok segítségével lehet megvásárolni: az áru fényképe alatti vonalkódot lefényképezve egy speciális mobilalkalmazás a virtuális kosarakba rakja a terméket, mely a rendelést követően legkésőbb 48 órán belül meg is érkezik a megadott címre – olvasható az MTI összeállításában.
A szállítási idő és a vásárlás végösszege a megvett áruk súlyától és a távolságtól függ: 50 jüan (1513 forint) alatti és 5 kilogrammot nem meghaladó rendelés esetén például 10 jüan (303 forint) a pluszköltség, míg a 100 jüan (3026 forint) feletti, de még 10 kilogramm alatti rendelés esetén ingyenes a házhozszállítás.
A virtuális szupermarketek bevezetése az elsőszámú online élelmiszerbolt, az Yihaodian újítása az országban. A vállalat elsősorban a fiatal dolgozó kínaiakat célozza meg, akiknek nincs idejük a több mint 20 milliós városban gyakran órákon át tartó sorban állásra. Ehelyett a metróra várva pár perc alatt bevásárolhatnak munkába menet vagy onnan jövet. Az ötlet eredetileg a Tescótól származik, a brit óriás - Home plus néven - ezzel az újítással vált a dél-koreai piac első számú online kiskereskedőjévé, de emellett jelentősen megnövekedtek hagyományos eladásai is – derül ki az MTI beszámolójából.
Az újítás sikerét előre vetítheti, hogy a kínai piac a mobiltelefonok számát és a tömegközlekedés szerepét illetően a koreaihoz hasonló adottságokkal rendelkezik. Kínának ma 880 millió mobilhasználója van, a jelenleg 11 vonalon járó sanghaji metróval a becslések szerint két éven belül akár 9 millióan is utazhatnak naponta, 2020-ra pedig a vonalak számának megduplázását tervezi a városvezetés. (mmonline)
***
Kapcsolódó olvasnivaló az Üzleti innováció blogon: Tesco üzletfejlesztés - Birodalmi lépegető áruházak nyíltak a koreai metróban >>>