Mobilunk lesz a pénztárcánk?
Azt már néhányan talán megszoktuk és használjuk is, hogy autópálya-matricánkat vagy belépőjegyeinket telefonunkon keresztül vesszük meg. Még az is ismerős lehet, hogy telefonunk segítségével fizetjük be kedvenc sárga csekkjeinket vagy online-vásárlást bonyolítunk. No de az, hogy mobilkészülékünk hűségpontok gyűjtésére, mozi-, BKV jegy tárolásra és bankkártyás vásárlásra is használható legyen, az sokakat meglephet. Pukler Gábor a Telekom innovációs és üzletfejlesztési igazgatója, valamint Nyilas Orsolya a Telenor PR vezetője voltak segítségünkre a hamarosan tért hódító NFC technológia megismerésében.
„Az ember utoljára hagyja otthon a telefonját” - mondta Pukler Gábor a Magyar Telekom innovációs és üzletfejlesztési igazgatója, aki szerint ebből az elképzelésből indult ki az új NFC (Near Field Communication)technológia kifejlesztése. E szerint a jövőben telefonunk segítségével, bankkártya nélkül pénzt tudunk levenni az ATM automatákból, vagy hűségpontokat gyűjthetünk készülékünkön és akár kiválthatjuk vele a kártyás beléptetést is munkahelyünkön – folytatta a szakember.
„Az NFC technológia lehetővé teszi, hogy a mobiltelefon pénztárcaszerűen tároljon bank-, hűség- és egyéb fizikai kártyákat, amennyiben azt a kártyákat kibocsátó szervezetek is támogatják” - nyújtott felvilágosítást Nyilas Orsolya a Telenor Magyarország Vállalati Kommunikációs Igazgatóságának PR vezetője. Nyilas kiemelte: a technológia biztonságos adatátvitelt tesz lehetővé rövid hatókörön (néhány centiméter) belül lévő eszközök között (pl.: mobiltelefon és POS terminál). Ez több szolgáltatás számára nyit felhasználási lehetőséget. Így a felsoroltak mellett rendezvényekre, épületekbe való belépéshez, információolvasáshoz, adatcseréhez is használhatjuk azt.
Az NFC használata személyes jelenlétet igényel, egyfajta „touch and go”- élményt nyújt, amely magyarul annyit jelent, hogy „érintsd hozzá és menj” - mondta Pukler Gábor. „Terjednek majd az NFC képes telefonnal használható virtuális bankkártyák, de a plasztik kártyák is használatban maradnak. A technológia elterjedése nem megy egyik napról a másikra” - mondta Pukler az ATM automaták sorsáról. „Van, aki ezt, van aki azt fogja használni” - folytatta. Nyilas Orsolya szerint a jövőben a technológia terjedésével az automaták képesek lesznek az NFC támogatására és elfogadására, így például az ügyfél az ATM képernyőjén kiválasztja a felvenni kívánt összeget, majd telefonját az ATM-hez érinti.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi történik, ha ellopják vagy elhagyjuk mobilunkat, amelyen bank- és egyéb kártyáink, akár személyes adataink is rajta voltak. Vajon külön külön kell majd letiltani és bejelenteni minden kártya elvesztését? Pukler kifejtette: ügyfélbarát és hatékony letiltási folyamatot szeretnének, amely során egyetlen hívással az összes kártya zárolható. A rendszer előnye, hogy minden kártyánkat egy lépésben aktiválhatjuk is. „Személyre szabottan beállíthatjuk azt is, hogy minden kártyánk ugyanazzal, vagy más-más PIN kóddal működjön.”
A két szakember elmondta: az NFC mellett a mobilvásárlás opciója jelenleg is él és segítségükkel megoldhatjuk mobilparkolásunkat, autópályahasználati-díj vásárlásunkat vagy a hirdetésfeladást. A 3 éve bevezetett mobilfizetés felhasználásával az ügyfelek pedig a szolgáltatásban résztvevő banknál nyitott bankszámla terhére fizethetnek biztonságosan a rendszerhez csatlakozott kereskedőknél. Mindössze a szolgáltatásra történő szerződés megkötése, valamint az ügyfél SIM kártyájának lecserélése szükségeltetik egy mobilfizetésre képes SIM kártyára, és máris feltölthető telefonegyenlegünk és befizethetőek csekkjeink. (MTI/orientpress)