Promóciókkal lenne ösztönözhető a mobilfizetés
Élénkül az érdeklődés a mobiltelefonos fizetés iránt, és egyre több hazai szolgáltató lát lehetőséget az újfajta fizetési megoldásban - mutatott rá az Accenture kutatása.
Az Accenture legutóbbi kutatása érdekes mobilfizetési trendekre hívta fel a figyelmet a magyar, illetve a nemzetközi piacon. A felmérés azokat a tényezőket vizsgálta, amelyek szerepet játszanak abban, hogy egyes országokban bátran fizetnek és informálódnak mobiltelefonról (a termék vonalkódja alapján, illetve elektronikus kuponokat használnak fel), míg mások inkább magazinokból kivágott kuponokat gyűjtögetnek és szívesebben fizetnek bankkártyával.
A felmérés 11 ország mobilhasználati szokásait vizsgálta meg és megállapította, hogy a mobiljukat legaktívabban használó fogyasztók vásárlás során szívesen fizetnének mobiltelefonnal. A mobilkereskedelem leglelkesebb követői Ázsiában vannak (79%). Összességében a felmérés ázsiai válaszadóinak 69 százaléka részesíti előnyben a mobiltelefon használatát a legtöbb kifizetésre, míg a lista élén a kínai fogyasztók (76 százalék) és India (75 százalék) áll, majd őket követi Korea (56 százalék) és Japán (47 százalék). Ugyanakkor az Egyesült Államokban és Európában a válaszadók mindössze 26 százaléka részesítette előnyben a mobiltelefonos fizetést.
Takács Márk, az Accenture Kommunikáció és Csúcstechnológiai iparágának igazgatója szerint, bár a mobilfizetés nem elterjedt hazánkban, Magyarország banki és mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetésre való átállásra. A szolgáltatóknak olyan beruházásokra lenne szüksége, amely nem sérti a fogyasztók árérzékenységét, valamint fókuszálniuk kellene a mobilfizetéshez kapcsolódó szolgáltatások kibővítésére - tette hozzá.
Az Accenture kutatása arra is kereste a választ, hogy milyen körülmények között vennék a fogyasztók a leginkább igénybe a mobiltelefonos vásárlást. A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek többsége az árkedvezményt, illetve kuponok beváltását preferálná a legjobban mobiltelefonos fizetés esetén.
A válaszadók 62 százaléka, akik a nem-telekommunikációs jellegű havi kifizetéseikhez hitelkártyát szoktak használni, állította, hogy használná a mobiltelefonját számla- kifizetésére, ha kapna 20 százalék árengedményt. A megkérdezettek több mint fele (59 százalék) mondta, hogy örülne, ha a korábbi vásárlásai alapján akciós árengedményt kapna. 47 százalék örülne, ha személyre szabott reklámot kapna a mobiltelefonjára, amikor néhány lépésre van a hirdetett terméktől vagy szolgáltatástól. 69 százalék pedig azt jelezte, hogy boldogan elfogadná, hogy reklámokat küldjenek a mobiltelefonjára a szolgáltatási szerződés részeként, ha cserébe csökkentik a mobiltelefon használati díjait.
A mobilfizetési motivációs tényező a világ legaktívabb mobilhasználói között sem tért el: Kínában is főként kedvezmények beváltására, illetve a vásárlási folyamat egyszerűbbé tételére használják mobiltelefonjaikat. Szintén a kínaiak voltak az elsők, akik megtették a kezdő lépéseket, hogy vonalkódot vagy NFC technológiát (near field communications - rövid kiterjedésű, vezeték nélküli kapcsolódás) használjanak a vásárlási környezettel való interakció során. Ázsiában a megkérdezett fogyasztók 38 százaléka olvasta már le egy termék vonalkódját vásárlás közben, hogy további információhoz jusson; 36 százalékuk mutatott fel "elektronikus jegyet", hogy bejusson egy rendezvényre vagy repülőgépre szálljon.
A megkérdezett fogyasztók többsége (64 százalék) jelezte, hogy felhasználná direkt módon is a mobiltelefonjára küldött ajándékutalványokat és kuponokat: a lista élén a kínai fogyasztók álltak, 94 százalékkal.
Arra a kérdésre, milyen típusú vállalatok játszhatnának jelentős szerepet abban, hogy a fogyasztók mobiltelefonon fizessenek vagy kuponokat érvényesíthessenek, a legtöbb válaszadó (59 százalék) úgy vélte, hogy ez a hitelkártya-kibocsátó vállalatok felelőssége lenne, míg a további válaszokban a mobilszolgáltatók (54 százalék), szoftvergyártók (52 százalék), nagykereskedők (52 százalék) és készülékgyártók (48 százalék) szerepeltek. (Accenture/MarketingInfó)