A valódi dolgokat keressük a neten
Az utóbbi hét évben két egyértelmű fejlemény figyelhető meg az interneten: az egymásban megbízó ismerősök interakciójára épülő közösségi oldalak térnyerése, és az erős offline gyökerekkel rendelkező, hagyományos brandek előretörése - derül ki a UKOM és a Nielsen közös tanulmányából.
2004 januárjában még csak egy közösségi oldal - a Friends Reunited - szerepelt az ötven legnépszerűbb internetes oldal között, ma azonban tízet is találunk, köztük olyan nagyágyúkkal, mint a YouTube, a Facebook vagy a Wikipedia. Hét évvel ezelőtt a top 50-ből csak tizennyolc brand rendelkezett stabil offline hagyományokkal (az Argos vagy a BBC például), amelyekből a webes "karrierjét" is táplálni tudta, 2011-re ez az adat huszonötre kúszott fel.
A kutatás egyik vezetője, James Smythe szerint ez a jelenség bizalom kérdésére vezethető vissza. A világháló mindig is segítette az embereket a kommunikációban, mára azonban annyira elterjedté vált az internet, hogy a felhasználók úgy érzik, szűrniük kell az információkat, s inkább azokban bíznak, akiket ismernek. Ez mind a valódi ismeretségeken alapuló közösségi oldalakat, mind az ismert, tradicionális márkákat segíti a világhálón.
A megbízhatóság iránti vágy a felhasználók információfogyasztási szokásain is meglátszik. 2004 elején még csak kilenc médiavállalat szerepelt a top50-ben, idén januárban viszont tizenhat, ami szintén azt jelzi, hogy a hagyományos, ismert, nagy múltú forrásokat keresik a netezők.
Az elmúlt hét év legnagyobb vesztesei a telekomcégek voltak, a korábbi tizenegy után már csak három cég képviselteti magát az ötven legnépszerűbb között (a BT, az Orange és a Skype). Sokat vesztettek a technológiai cégek is (a Real és a Macromedia például kiesett a listáról), az utazási vállalatok (Lastminute, EasyJet) és a pénzügyi szektor.
Az ötvenes lista sokat változott hét év alatt, még találunk rajta hét brandet, amely 2004 óta őrzi top10-es státuszát. Az MSN, a Microsoft, a Google, a Yahoo, a BBC, az eBay és az Amazon mellé az évek során három közösségi oldal, a YouTube, a Wikipedia és a Facebook érkezett a tíz legjobb közé. (MédiaInfo/Zipp)