Kicsit hosszú - mégis érdekes:
1. A mobilszolgáltatók jelentősége megnő ezen a téren.
2. A reklámok nem csak böngészés közben jelennének meg.
3. A hirdetések a mobiltulajdonos földrajzi környezetéhez intelligencializálódnának (helyi vállalkozások kiszolgálása).
4. Az adatvédelem újabb kihívás elé néz.
Reklámok veszik be a mobil kijelzőjét
Tavaly még szerény 0,5 milliárd dollárt költöttek el mobilhirdetésre Európában és az Egyesült Államokban, de piackutatók szerint ez a szám 2015-re 5 milliárd dollárra nő. A Deutsche Telekom vezető szerepre tör a mobilhirdetések piacán, mert szerinte a mobilszolgáltató megkerülhetetlen szereplő.
Egyszerre örültem és bosszankodtam, amikor Androidra is megjelent az Angry Birds. Végre az új telefonomon is játszhattam a kiváló játékkal, és ingyen letölthettem. De az élményt elrontotta a kijelző jobb felső sarkán éktelenkedő hirdetés. Egyértelmű jelzés volt, hogy a mobilhirdetések itt vannak és itt is lesznek még egy darabig, hiszen a Rovio még a játékélmény rovására is bevállalta a reklámcsíkot, de nagyon úgy tűnt, hogy a hirdető csak a véletlen kattintásokra megy rá, mert kizárólag érdektelen reklámokkal találkoztam.
Helyiekre céloznak
Lehet okosan is hirdetni, de ahhoz intelligens rendszernek kell kiszolgálnia a hirdetőket. Bár évek óta azzal heccelik a mobilszolgáltatókat, hogy csak buta csöveket működtetnek, mégis ők lehetnek a reklámpiac kulcsszereplői. A mobilszolgáltató ugyanis nagyon jól ismeri az ügyfeleit, és meg tudja oldani, hogy a hirdetések a megfelelői időben és helyen jussanak el a megfelelő emberekhez.
A Deutsche Telekom a barcelonai kongresszuson jelentette be, hogy aktívabban foglalkozik a hirdetésekkel, és egységes globális platformot akar nyújtani a hirdetőknek. Nagyon jó időzítés, idén a nagy hirdetők (fogyasztói termékeket gyártó cégek) hordái lepték el a Mobile World Congress csarnokait, hogy felderítsék, miként tudják jól elkölteni a pénzüket a mobilokon és a táblagépeken.
Új megjelenítési formákat is kitalált a Deutsche Telekom, a reklámok nemcsak szoftverben és böngészőben jelenhetnek meg, hanem a készülékek készenléti menüjében is, ahol általában a szolgáltató saját logója látható - mondta Thomas Kiessling, a Deutsche Telekom innovációs vezetője, akivel még Barcelonában beszélgettem. Így a hirdető azokat az embereket is eléri, akik nem böngésznek a mobiljukkal, és semmi olyan extra szoftvert vagy szolgáltatást nem vásárolnak, amelyek felületén bannereket lehetne elhelyezni.
Nagyon fontos a helyi vállalkozások kiszolgálása, mert az emberek a lakóhelyük 5 kilométeres körzetében költik el a legtöbb pénzüket - mondta Thomas Kiessling. A felhasználó földrajzi helyzete az okostelefonokba épített gps-szel is bemérhető, ezt a Google, a Facebook és a FourSquare is kihasználja. A gps azonban nem túl megbízható, mert csak bekapcsolt állapotban ad információt a felhasználó helyzetéről. Mivel a gps meríti az akkut, az emberek hajlamosak kikapcsolni. Ezzel szemben a szolgáltató mindig tudja, hogy melyik cellában jár az ügyfele.
Iparági elemzők szerint a legnagyobb biznisz az úgynevezett opt-in hirdetésekben van, amikor a felhasználó egyértelműen jelzi, hogy szeretne hirdetéseket kapni. Ilyen például a Facebook vagy a FourSquare is, amelyek a reklámokért cserébe adnak közösségi szolgáltatást. A Deutsche Telekom nem is maga akarja eladni a hirdetési helyeket, hanem nyílt ökoszisztémát épít, és csupán a platformot adja azoknak a webes cégeknek, akik értenek a vonzó szolgáltatások készítéséhez. Az adatvédelemről csupán annyit mondott Kiessling, hogy betartják a törvényeket, és lehetőséget adnak a nem kívánt hirdetések letiltására. Elmondás szerint arra törekednek, hogy az ügyfél is jól járjon, és spam helyett hasznos információkat kapjon.
Pénz szaga
Nem derült ki, hogy a DT mekkora részesedést kér a hirdetések árából, és Kiessling inkább arról beszélt, hogy nekik a hálózat kihasználása a fontos, hogy minél többen internetezzenek a mobiljukon.
Az Informa & Telecoms piacelemző cég szerint a tavaly csupán félmilliárd dolláros európai és észak-amerikai mobilhirdetési piac gyors növekedés előtt áll, és 2015-re már ötmilliárd dollárra nő. A Wall Street Journal azt írja, hogy amíg a korábbi években a cégek 50-100 ezer dolláros sms-kampányokban gondolkodtak, most már inkább 1-3 millió dolláros átfogó kampányokat terveznek. Ez még mindig kevés az évi 500 milliárd dolláros globális reklámköltéshez képest, de az biztos, hogy a harmadik apró kijelzőt is meghódította a reklámipar. (Index)