A férfiak fontosabbnak tartják a marketinget
A mikrovállalkozások marketinges gyakorlatáról készített felmérést a Budapest Bank. Az eredmények alapján a férfi vállalkozók aktívabban élnek az internet adta lehetőségekkel.
A női mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint férfitársaikat. Intenzívebb marketinggel növelhetnék vevőkörüket, de úgy érzik, erre nem futja a bevételükből, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony - például online marketing - eszközöket, derült ki a Budapest Bank Dobbantó program kutatásából.
A vállalkozások kétharmada úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége, mutatott rá a felmérés. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység: a vállalkozások 50%-a nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlásai révén várják vevőkörük bővülését.
A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg 100.000 forint évente, amely átlagosan az éves árbevétel 1%-át teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet (azaz saját honlap, online hirdetések) bizonyultak, ugyanakkor az is kiderült, hogy bár sokan használják az internetet cégük promotálására, de az online lehetőségek széles skálájából csak néhánnyal élnek.
A gazdasági válság a mikrovállalkozásokat sem hagyta érintetlenül, azonban a női vállalkozások jobban megsínylették azt. Míg a férfiak vezette cégek 12%-a növekszik, a női vállalkozásoknak csupán a fele, azaz 6%. Ugyanakkor a női vállalkozások közel 50%-a hanyatlik, míg a férfiaknál ez 40%. A stabilitás visszaszerzésének, a növekedésnek egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének - ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, akik 52%-a csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40%-ra igaz, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységüket a megyei, országos szintű értékesítés. Ezzel együtt a felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52%-uk fordít erre pénzt, míg a nők kevésbé (42%) élnek ezzel az eszközzel.
A vállalkozónők egyelőre még elkötelezettebbek a "klasszikus" megoldások mellett: helyi újságban 54%-uk, szórólappal 44% promotálja cégét, csak harmadik helyen (41%) szerepel az internetes jelenlét, azaz saját weboldal megléte, a cég közösségi oldalakon szerepeltetése és az online hirdetési megoldások (pl. bannerek, keresők oldalain fizetett hirdetés) kihasználása. A férfiaknál azonban első helyen áll az internet általi népszerűsítés (45%), és csak utána következik a helyi újság (43%) és a szórólap (40%).
A férfiak vezette cégek 46 százalékának van saját weboldala, a nőknél ez az arány mintegy 10%-kal kevesebb (37%). Mindkét nemről elmondható, hogy az online lehetőségek széles skáláját csak kevéssé használják ki. Az internethasználó vállalkozóknak csak 24%-a vesz igénybe keresőmarketing megoldást, összesen 17% él a honlapokon elhelyezett hirdetési lehetőségekkel, és mindössze 16%-a küld e-mailben ajánlatot (e-DM). A mikrovállalkozásoknak csak 16%-a van jelen valamely közösségi oldalon.
A felmérés szerint a vállalkozónők több mint fele (51%) azt állítja, hogy jelenleg nincs pénze többet költeni marketingre, ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az online lehetőségek kihasználása könnyen megtérülő befektetés lenne: a jövőben ezért leginkább (54%) online marketingben szeretnének erősíteni, lévén épp ez az a terület, ahol lemaradásban vannak férfitársaik mögött. (MarketingInfo)