Nagy tisztelettel felhívom az Innovációs Nagycirkusz csepűrágóinak és akrobatáinak figyelmét, hogy van válasz a "Létezhet-e igaz barátság állam és magántőke között innováció területén?" kérdésre (Karinthy ezt úgy fejezné be: "... és ha igen, miért nem...?")
A Scania és az alternatív üzemanyagok
A Scania részt vesz a jövő bioüzemanyaggal működő motortechnológiájának kifejlesztésében. 30 millió svéd koronát – körülbelül 3,3 millió eurót – bocsátott a Scania rendelkezésére a svéd Stratégiai Járműkutatási és Innovációs Kezdeményezés (Strategic Vehicle Research and Innovation Initiative, FFI) a bioüzemanyaggal működő nehéztehergépjármű-motorok fejlesztése érdekében.
A kutatás célja, hogy megmutassa hogyan lehet a dízelüzemű és az Ottomotorok legfontosabb jellemzőit elegyíteni egy olyan erőforrásban, amely mind alkohollal mind gázhalmazállapotú metán-alapú üzemanyaggal működhet. A Scania egy olyan bioüzemanyaggal működő motort szeretne fejleszteni, amely egyesíti magában a nagy energiahatékonyságú dízel-technológiát (kompressziós gyújtás) a kipufogógáz-utókezelés terén hatékonyabb Otto-technológiával (szikragyújtás).
„Az optimális motor megfelel az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére irányuló kihívásoknak és egyúttal a káros nitrogénoxidok, szénhidrogének és szilárdrészecskék kibocsátását is mérsékli.” – mondja Jonas Hofstedt, a Scania hajtásláncok fejlesztéséért felelős alelnöke.
A teljes életciklust vizsgálva, nagyon jó perspektívát kínálnak a megújuló üzemanyaggal működő járművek és ipari berendezések. Brazíliában például hatalmas lehetőségek rejlenek a megújuló energia hatékony felhasználásában, mivel a dél-amerikai ország jelentős bioüzemanyag gyártó.
Az FFI a Scania olyan kutatási projektjeihez nyújt finanszírozást, amelyek magukban foglalják az alkohol és metángáz alapú üzemanyagok technológiájának kifejlesztését. A kutatás kiterjed a szívócső keverő és gyújtó-, valamint a gázcserélő-rendszerekre, az optimalizált szelepmozgatásra, kipufogógáz-visszavezetésre, továbbá a kipufogógáz hatékony utókezelése érdekében a fejlett katalizátor-technológia használatára is.
„Az állami szektor társfinanszírozásának, valamint a klíma- és környezetvédelmi fejlesztéseinknek köszönhetően a ma rendelkezésünkre álló technológiánál lényegesen magasabb hatékonyságú és alacsonyabb környezeti hatású motortermékeket hozhatunk létre.” – mondja Hofstedt úr. A Scania a fogyasztás és emissziós technológiák projekten a stockholmi Királyi Technológiai Intézet (KTH), a Lund Egyetem és a göteborgi Chalmers Technológiai Egyetem élvonalbeli szakembereivel dolgozik együtt. „Reményeim szerint az a tény, hogy az ország három legfontosabb mérnökképző intézményével kooperálunk, a fogyasztási és emissziócsökkentési technológiák tanulmányozására irányítja a figyelmet. A megfelelő képzettségű szakértők kinevelése és megtartása a svéd járműipar jövőbeli versenyképességének záloga.” – összegzi Hofstedt úr.
A projekt egy Svédország és Brazília között fennálló kétoldalú megállapodás részét képezi, melynek keretén belül a Scania és a Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) környezetvédelmi együttműködése az etanol és gázüzemű motorok továbbfejlesztésére irányul.
A Stratégiai Járműkutatási és Innovációs Kezdeményezés (FFI) a kormányzati szektor (Svéd Innovációs Rendszerek Kormányzati Ügynöksége, VINNOVA; a Svéd Közlekedési Hivatal; a Svéd Energiahivatal) és a járműipar között (Scania; Volvo személy- és haszonjárműveket gyártó részlege; Saab; és FKG, amely egy kereskedelmi szervezet a skandináv autóipari beszállítók részére) létrejött együttműködés. A kooperáció legfontosabb célkitűzése a klímára, környezetre és biztonságra irányuló kutatási és fejlesztési tevékenységek közös erővel megvalósuló finanszírozása. A szervezet 2009-ben, határozatlan időtartammal kezdte meg működését. Az FFI K+F-re fordított kiadásainak éves összege egy milliárd svéd koronát tesz ki, amelynek felét a kormányzat biztosítja. Az FFI-ről további információk a www.vinnova.se/en/ffi/ honlapon érhetők el. (OKautó)