A Tesco itt akar maradni
A kereskedelmi különadó sem változtat a Tesco–Global Áruházak Zrt. hosszú távú fejlesztési stratégiáján – szögezi le Per Bank vezérigazgató, aki igazságtalannak tartja a rájuk rótt többletterhet - részletek a Figyelő, a Tesco magyarországi vezérigazgatójával készített interjújából.
Mostanáig várt, nem adott interjút, amióta elfogadták a kereskedelmi különadóról szóló törvényt. Akkor tartott a kormány bosszújától, vagy azóta változott a különadóról a véleménye?
Időre volt szükség ahhoz, hogy megalapozottan tudjunk nyilatkozni. A véleményem azonban nem változott, ez az adó nem igazságos és nem arányos. Ennek ellenére, éppen december 20-áig utaltunk át közel 12 milliárd forintot a magyar költségvetésbe. Ez egy nagyon súlyos összeg! Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Tesco piaci részesedése 18 százalék, de az adó 46 százalékát mi fizetjük. A 6 legnagyobb, nemzetközi tulajdonú kereskedelmi cég fizeti több mint 90 százalékát ennek az adónak, de a forgalmat tekintve 2., 3., és 5. piaci szereplő nem, vagy a méretéhez képest alig fizet valamennyit (a magyar tulajdonú láncokról van szó – A Szerk.). Ezért mondom, hogy nem igazságos és nem arányos. Mi csak azt szeretnénk, hogy igazságosan kezeljenek minket, úgy, mint a többi vállalatot. Mi magyar cégként tekintünk magunkra, és azt szeretnénk, hogy így is bánjanak velünk. Elvégre 22 ezer magyar alkalmazottunk van és csak 6 külföldi, s 16 éve támogatjuk a magyar gazdaságot beruházásokkal, munkahelyteremtéssel, a magyar beszállítókat pedig piacteremtéssel.
A Tescónak mit jelent a különadó?
Mint mondtam, a 12 milliárd forint nagyon nagy összeg, pedig a kiskereskedelem alacsony haszonkulcsú üzletág, a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Nyomott áron lehet csak eladni az árut, amiből nem lehet nagy nyereséget elérni. Szerencsések vagyunk, hogy támogathatjuk a magyar gazdaságot, de nem értem, a magyar gazdaság miért nem támogat minket fair feltételekkel…
Szóval vége az új beruházásoknak?
Szó sincs róla! Mi hosszú távra tervezünk. Jövőre több mint 30 üzletet nyitunk, és folytatjuk a fejlesztéseket. Nagy cég vagyunk, kitartunk a magyar piac mellett jóban-rosszban, és még több üzletet fogunk nyitni. Arra, hogy miként folytatjuk a befektetéseinket, nincs jelentős befolyása az új adónak, hiszen a terveink túlmutatnak az adó 3 éves periódusán. Még nem tudjuk persze előre, milyen hatása lesz majd az új adónemnek általában az üzletre, de legfeljebb csak a 3 év letelte után fogunk panaszkodni. Ha profit nem is marad az új adó miatt, ekkora időtávnál messzebb kell tekinteni.
Elhiszi, hogy 3 év múlva eltűnik a különadó? A sajtóban arról olvasni, hogy valamilyen más formában tovább él majd.
Én nem hiszek semmit, azt sem hittem volna, hogy egy ilyen adót bevezetnek; nem tudom, mit hoz a jövő. Amikor új beruházást tervezünk, egyelőre 3 évre tervezek ezzel az adónemmel, ahogyan az a törvényben ma szerepel.
Fontolgatják a többletterhek miatt a magyar lánc eladását?
Ez sohasem merült fel! Nem akarunk kivonulni. Remek üzleteink vannak itthon is és a régió más országaiban – Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Törökországban – is. Itt vagyunk 16 éve, és itt is akarunk maradni, mert a Tesco az a lánc, amelyik fenntartja a piaci versenyt, alacsonyan tartja az árakat és így mindenki hozzá tud jutni jó minőségű termékekhez, olcsón.
Változott az új feltételekkel a Tesco stratégia?
Semmit nem változott, szeretnénk nyereséget termelni, és a következő 5 évben számottevően növelni a piaci részesedésünket, a mai 18 százalékról akár 30 százalékra. Nagy lehetőséget látok a kisebb üzletekben, a szupermarket-hálózatunkat és az Expressz boltokat is pozitívan fogadták az emberek.
Az interjú teljes szövege a Figyelő ünnepi, dupla számában olvasható.