A lakosság egyharmada vásárol helyi termékeket
A Tolna megyei fogyasztók egyharmada vásárol nagyrészt helyi termékeket, és közel háromnegyed része fontosnak tartja az élelmiszerbiztonságot – derült ki a szekszárdi Eco-Sensus Közhasznú Nonprofit Kft. felméréséből, amelyet szerdán ismertettek a tolnai megyeszékhelyen.
A reprezentatív felmérés keretében 2010. májusban és novemberben összesen 1060 főt kérdeztek meg vásárlási szokásaikról. A válaszokból kiderült, hogy a megkérdezettek 32 százaléka fogyaszt nagyrészt helyi termékeket, és kétharmaduk számára fontos, hogy Tolna megyei termék kerüljön az asztalukra – mondta Balázs Bálint projektvezető. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a felmérésben résztvevők a helyi élelmiszer fogalmáról nem alkottak egységes képet; sokan a „helyben termelt” helyett „közelben megvehetőt” értettek alatta.
A helyi élelmiszerrel kapcsolatban a válaszadók 72 százalékának elvárása, hogy biztonságos legyen, és ugyanilyen arányban tartották fontosnak, hogy friss, egészséges, kevésbé feldolgozott táplálékot fogyasszanak. A felmérés alapján Tolna megyében öt főből hárman tartják lényegesnek a megbízható márkát, valamint azt, hogy az élelmiszer magyar legyen, forgalmazása helyben teremtsen munkahelyeket. A felmérésből az is kiderült, a megyében élők magas, 10 százalék feletti arányban termelik meg maguknak az alapvető élelmiszereket; ugyanakkor a megkérdezettek egy helyi élelmiszereket árusító boltban gyümölcsöt – almát, epret, dinnyét – és zöldségféléket látnának szívesen.
Balázs Bálint kitért arra, hogy Szekszárdon különlegesen erős a kiskereskedelem koncentrációja; KSH-adatok szerint a tolnai megyeszékhely 34 ezer fős lakosságát 2008-ban 875 kiskereskedelmi üzlet látta el, ami a 2000. évinél 1,5 százalékkal kevesebb, miközben a megyeszékhelyeken, illetve az országosan átlagban 4, illetve 1 százalékkal bővült a kereskedelmi egységek száma. A 12 millió forintos költségvetéssel, 95 százalékos európai uniós támogatással megvalósított projekt része volt egy helyi termékeket népszerűsítő kampány is. Ennek keretében internetes hirdetésekkel arra hívták fel a figyelmet, hogy a helyi termékek fogyasztásának milyen környezeti előnyei vannak. A kampány a Tolna megyei vásárlók 32 százalékához ért el, amely tudatos vásárlói kör, 94 százalékuk figyel a termék származási helyére, és – szemben a Tolna megyei 25 százalékos aránnyal – 40 százalékuk vásárol biotermékeket.
Az Eco-Sensus Nkft. egy másik, szeptemberben indult, szintén uniós projekt keretében egy helyi élelmiszer rendszert kialakítását tervezi Szekszárd körzetében. Az elképzelések szerint az következő másfél évben helyi termékeket árusító élelmiszerüzlet nyílik Szekszárdon, és bevezetik a „Szekszárdi helyi termék” védjegyet – közölte a projekt vezetője. (MTI/MNO)