Google TV: Európa is retteg
A legnagyobb amerikai csatornák már összeálltak a Google új szolgáltatása ellen, de Európában sem számíthat sok jóra a cég. Itt is ugyanazok a kifogások merülnek fel, mint a tengerentúlon: a szerzői jogok védelmének nehézségei mellett azt nehezményezik a médiaházak, hogy rontja az üzletüket, ha a Google TV műsoraiban saját hirdetések jelennek meg, s így a pénz is oda folyik be.
Itt is ugyanazok a kifogások merülnek fel, mint a tengerentúlon: a szerzői jogok védelmének nehézségei mellett azt nehezményezik a médiaházak, hogy rontja az üzletüket, ha a Google TV műsoraiban saját hirdetések jelennek meg, s így a pénz is oda folyik be.
„Lenyúlni a tartalmat, és pénzt csinálni belőle: ez nem járja” – vélekedett a német magánrádiók és –tévék érdekképviseletének alelnöke, de mások is hasonló húrokat pengetnek, különösen, hogy a Google azt íéri: jövőre a világ más részein is nekikezd a ma csak az Egyesült Államokban elérhető szolgáltatás terjesztésének.
Mint arról nemrégiben beszámoltunk már, több nagy amerikai tévétársaság is jelezte, hogy nem engedi tartalmaihoz a hozzáférést a Google TV számára. Akadnak köztük olyan cégek is, amelyeket korábban stratégiai partnerként akart megnyerni az informatikai óriás. Az ABC, a CBS és az NBC után a napokban a Fox beintett, és a Hulu is blokkolta a szolgáltatásaihoz való hozzáférést a nemrégiben piacra dobott készülékekkel tévézőknek. Az informatikai óriás kettős présben van: egyfelől meg kell(ene) állapodnia a tartalomtulajdonosokkal, hogy miért mennyit fizet nekik, másrészt magas színvonalon kell tartania kínálatát, hogy vonzó legyen a kiszemelt partnerek számára.
A Google TV-t az is vonzóvá teheti, hogy az utóbbi években hatalmasat ugrottak az amerikai kábeltévé-díjak. Az alapcsomagért legalább 50, egy jobb minőségűért viszont 100-120 dollárt is le kell szurkolni, így a doboz pár hónap alatt visszahozhatja árát.
Október közepén kerültek a boltokba a Google TV első vevőegységei. Először a Sony, kevéssel később a Best Buy is árulni kezdte a készülékeket. Induláskor is játszhatnak már a kettős nézettel (dual view) a felhasználók, azaz egyszerre tévézhetnek és netezhetnek majd, megvitatva például valamelyik közösségi oldalon az éppen látottakat. De könyvjelzőkkel is elláthatjuk kedvenc tartalmainkat, illetve – várhatóan 2011 elejétől – saját alkalmazásokat is letölthetünk az Android Marketről, és használhatjuk azokat.
A gépen lekérhető szolgáltatások éppúgy futtathatóak, mint a szériafelszereltségként telepített alkalmazások segítségével elérhető tartalmak. Ez utóbbi teszi lehetővé, hogy a CNBC, a Napster, az NBA, a Netflix, aPandora, a Twitter és a YouTube anyagai is elérhetőek legyenek a felhasználók számára. A Google TV alkalmazással ellátott készülékek mintegy 2-400 dollárral lesznek drágábbak, mint ezt mellőző társaik. Az indulókínálat legolcsóbb televíziója egy cent híján 600 dollárba, a majdnem kétszer ekkora (46 collos) képernyővel felszerelt legdrágább darab egy cent híján 1400 dollárba kerül. (MédiaPiac)