Hibridhajtású mozdony a lillafüredi kisvasúton
A világ első keskeny nyomközön járó, hibridhajtású mozdonyát állították üzembe a lillafüredi erdei kisvasúton. Az energiahatékony és környezetbarát mozdony teljes egészében magyar tervezők munkája. A lillafüredi kisvonat vasárnap éppen 90 éves, az évfordulót az üzemeltetők az új mozdonnyal ünnepelték. A fejlesztést egy uniós pályázat segítségével valósították meg.
Vasárnap közlekedett először menetrend szerint a világ első olyan kisvonata, amelyet hibridhajtású mozdony húz. A fejlesztés teljes egészében magyar mérnökök munkája. Mátrai Imre, a Lillafüredi Állami Erdei Vasutak (LÁEV) üzemigazgatója a Független Hírügynökségnek elmondta, egy uniós pályázatnak köszönhetően megújulhatott alillafüredi kisvasút, ennek része az új mozdony, amelyen a vontatási energiaforrás egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium-vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázanként egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi.
Akisvonat Miskolcról a Bükkbe, 14 kilométeres szakaszon jár. A mozdonyból egyelőre ez az egy példány létezik. A vezetőfülke tágasabb a korábbiaknál, a hibrid hajtásnak köszönhetően a mozdony környezetkímélő. Rónai Attila, az egyik tervező a Független Hírügynökség elmondta, egyes szakaszokon a vezető leállíthatja a dízelmotort és akkumulátoros üzemben közlekedhet, völgymenetben, fékezéskor pedig az energiát visszatáplálja az akkumulátorba. Ezzel az üzemanyagnak akár a húsz százalékát is megspórolhatják.
A környezet védelme azért is fontos szempont, mert a kisvonat természetvédelmi területen közlekedik, alatta ivóvízbázis van. A mozdonnyal a téli időszakban az utasok hétvégenként találkozhatnak a lillafüredi kisvasút vonalán. (mon.hu, egybeírással egyetemben)