Mennyi pénzből lehet kihozni egy saját űrhajót? Mondjuk öt év múlva a Magyar Újság írhatná: ... és felbübörögnek a Toldi II. (vagy Gábor Dénes vagy Atilla, isten ostora II.) sponsored by Gazdag Magyar hajtóművei és felemelkedik az első magyar űrrakéta, fedélzetén egy túlnyomásos kapszulába zárt racka-juhhal, vagy ami még jobb: egy szürke marhával - abból akad errefelé úgyis elég :-)
Ha a dánoknak lehet - nekünk miért nem?
"Elhalasztották a dán rakéta kilövését
Dán rakétafejlesztők egy csoportja azzal próbálkozik, hogy egy űrhajósbabát juttasson fel 30 kilométeres magasságba. A vasárnapi kísérletet azonban el kellett halasztani, amikor a rakéta egyik szelepe beragadt.
A Copenhagen Suborbitals csoport saját fejlesztésű rakétáját próbálja fellőni a Bornholm-sziget közelében lévő elzárt katonai tesztterületen, a Balti-tengeren. Az ember méretű bábut túlnyomásos, cső alakú kapszulába szíjazták be.
Amikor a vasárnapi visszaszámlálás elérte a nullát, a rakétából némi füst távozott, más nem történt. Az ezt követő vizsgálat során kiderült, hogy a nagyon hideg, folyékony oxigén áramlását kontrolláló szelep befagyott. A dán kormány szeptember 17-ig adott lehetőséget a csoportnak a tesztterület használatára. Amennyiben a Heat-1X rakéta ezen dátum előtt nem tud elindulni, a csapatnak 2011-ig kell várnia a következő esélyre.
A szakemberek célja rendkívül olcsó kilövési rendszer kifejlesztése, egy olyané, mely képes egyetlen embert az atmoszféra fölé juttatni egy rövid útra. Jelenleg egy bábut alkalmaznak - melyet általában tűzoltóknak fejlesztenek ki a mentési gyakorlatokhoz-, ezzel szimulálják az emberi utas súlyát.
A Heat-1X hibrid rakéta. Szilárd poliuretán üzemanyagot éget el folyékony oxigénnel. Az első repülés célja, hogy néhány tíz kilométerre jussanak fel, teszteljék a rendszereket, majd tovább haladjanak a kísérletezéssel. A rakéta testét megnövelik majd, hogy több üzemanyagot tudjon szállítani, és így meglegyen a szükséges hajtóerő, amely a kapszulát több mint 100 kilométeres magasságba juttatja.
A csőszerű űrhajó – a Tycho Brahe – belsejében nagyon kevés a hely. Az utasnak félig ülnie, félig állnia kell a vállánál alig szélesebb kapszulában. A feje felett kilátóablak van, mely lenyűgöző látványt nyújthat, ahogy a rakéta felkúszik a kék égbolton. Az elképzelés szerint, a rakéta előre meghatározott magasságba juttatja a kapszulát, mielőtt szétválnának. Az utas ezt követően súlytalanságot biztosító, ballisztikus röppályát követ majd, éppen csak 100 kilométer felett. Mind a rakéta, és a Tycho Brahe ejtőernyős segítséggel jut majd vissza a Balti-tengerbe."
/Forrás: hirado.hu/