"Új típusú bankügyfelet termelt ki a válság
A világgazdaságban bekövetkezett recesszió magyarországi hatásai hatással voltak a kereskedelmi banki szolgáltatásokra is. Az elmúlt évek válsága átformálta a lakosság viselkedését: míg korábban a fogyasztást, a hitelfelvételt előtérbe állító magatartás tűnt követendőnek, mostanra a megtakarítás és az öngondoskodás mintája kerül előtérbe - mondta Soós Csaba, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese.
A törlesztési nehézségekkel küzdő hitelfelvevők, valamint a korábbi kamatszintek adta lehetőségeket kihasználni igyekvő "kamatvadász" megtakarítók mellett megerősödött ez az új ügyfélkarakter az elmúlt időszakban. Ez a prémium közönség a megtakarításának átcsoportosításáért a korábbinál többet vár el a bankoktól. A válsággal egy időben olyannyira felerősödött a magasabb jövedelemmel rendelkező ügyfelek bankokkal szemben elvárása, hogy mára külön ügyfélkörnek tekinthetők. A prémium ügyfelek egyedi problémamegoldást, gyakori személyes konzultációt és kényelmi szolgáltatásokat igényelnek - mondta Devics Éva, a Raiffeisen Bank lakossági megtakarítási vezetője.
A Raiffeisen Bank elemzése szerint gazdasági válság közepette körvonalazódó hazai ügyfélkör száma mintegy 250-300 ezer főre tehető, de közülük eddig csak 50 ezren kaptak prémium banki szolgáltatást, a többiek egyszerű lakossági ügyfélnek számítanak a pénzintézeteknél. A pénzintézetek kiemelt figyelmet fordítanak erre az ügyfélkörre. Devics elmondása szerint ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen a következő feltételek közül legalább egynek meg kell felelnie: nettó 280 ezer forintos havi jövedelemmel kell bírnia, minimum 8 millió forint likvid megtakarítással, vagy minimum 15 millió forint hitellel kell rendelkeznie. Óriási növekedés előtt állhat ez az ügyfélréteg. A GfK által nemrég közzétett, a megtakarítások alakulását vizsgáló kutatás szerint például a magyar háztartásoknak mindössze nyolc százaléka rendelkezik ötezer euró feletti pénzügyi megtakarítással, ez jóval elmarad az európai átlagtól."
/Forrás: Nyép-Szá-Vá/