Már volt egy ilyen bejegyzés, ezt talán mégis érdemes:
1. Más szempontból vezeti elő (a másik "sajtóközleményes" volt)
2. Érdekes, hogy a versenytársak az ellátási láncok közössé tételén morphondíroznak...
"Okos mérlegek, pénztáros nélküli boltok - itthon is ez lehet a jövő
A jövő áruházában nem lesznek pénztárosok, a bevásárlókocsiból ki sem kell majd pakolni az árukat ahhoz, hogy fizessünk, a boltokat pedig hangtalanul suhanó áruszállító kocsik fogják ellátni az éj leple alatt. Mindez csak néhány szemléletes példa arra, milyen konkrét, a fogyasztók számára is érzékelhető haszonnal járhat az innováció - legalábbis ha sikerül a mindennapokban is elterjeszteni a jelenleg sokszor még kísérleti fázisban lévő fejlesztéseket.
A közelmúltban Magyarországon is megnyílt az első Future Store. A Coop áruházlánc szolnoki üzletének különlegessége, hogy ultramodern, egyelőre még külföldön sem elterjedt infokommunikációs szolgáltatásokkal van felszerelve. A Jövő Áruházában "intelligens mérlegek" és "digitális polccímkék" várják a vásárlókat - előbbiek ételkészítési ötleteket adnak, utóbbiak pedig a termék árán kívül közlik annak összetevőit és a származási országot is. Mobil eszközök segítségével követhető a kosárban szereplő áru aktuális értéke is - azaz leellenőrizhetjük, nem léptük-e túl a vásárlásra szánt keretet -, a pénztárnál pedig mobiltelefonnal is fizethetünk. Az újítások nem csak a vásárlást teszik gyorsabbá, hanem a dolgozók munkáját is megkönnyítik, ráadásul - a remények szerint - csökkentik az üzemeltetési költségeket és hozzájárulnak a fogyasztás növekedéséhez.
A Jövő Áruháza persze nem magyar találmány - az első ilyen jellegű boltokat a hazánkban is jelenlévő német Metro áruházlánc nyitotta meg hét évvel ezelőtt Németországban. Ott pénztáros nélküli, önkiszolgáló kasszák várják a vásárlókat, amelyeknél - a bevásárlókocsira erősített laptop és leolvasó segítségével - a jövőben akár úgy is fizethetünk, hogy közben nem kell kipakolni az árut. "Ezek a fejlesztések egyelőre még kísérleti szakaszban vannak, nem csak itthon, hanem a határokon túl is. Elterjedésük attól függ, sikerül-e általuk lényegesen csökkenteni a költségeket, illetve növelni a forgalmat” - mondta el az mfor.hu-nak Duma László, a Magyar Logisztikai, Készletezési és Beszerzési Társaság (MLKBT) elnökségi tagja. Igaz, ez csak akkor derülne ki, ha elég sok üzletben mernék alkalmazni az újításokat - azaz számuk elérne egy kritikus tömeget, magyarázta a szakértő. "Ez a modell még Nyugat-Európában sem kristályosodott ki, és becslésem szerint még mintegy tíz év kell ahhoz, hogy itthon találkozhassunk velük a bevásárlás során” - tette hozzá Duma László.
A logisztikai innovációnak köszönhetően szintén nagy, a mindennapokra is hatással lévő változások várhatók a boltok ellátásában is. Duma László szerint a közeljövőben rohamosan elterjedhetnek a csendes, elektromos hajtású autók a városi áruszállításban, így jelentősen csökkenhet egyes városrészek éjjeli zajterhelése. Ennek természetesen feltétele a törvényi háttér változása is."Az egyik út, hogy a jövőben csak az ilyen áruszállítók kaphatnának behajtási engedélyt sűrűn lakott területekre, de az is megoldás lehet, ha a hagyományos, kevésbé környezetbarát teherszállító autók csak térítés ellenében használhatnának bizonyos útszakaszokat” - érvelt az MLKBT elnökségi tagja.A technológiai jellegű innovációk mellett komoly változásokat hozhatnak a logisztika területén az úgynevezett üzleti innovációk is - igaz, ezek elsősorban a vállalatokat, és kevésbé a fogyasztókat érintik majd.
Már a versenytársak is szövetkeznek
Duma László szerint az egyik legfontosabb jövőbeni trend, hogy a versenytárs cégek is közössé teszik ellátási láncaikat - azaz közösen oldják meg a szállítást vagy éppen a raktározást. Az első látásra meglepő összefogás célja, hogy a vállalatok a jelenleginél jobban ki tudják használni a rendszerben lévő tartalékokat és csökkentsék költségeiket.
Bár az ilyen típusú együttműködések jelenleg még külföldön is gyerekcipőben járnak, elterjedésük már csak idő kérdése, véli az MKBT elnökségi tagja. Mivel pedig a hálózatokat kiépítő cégek többségükben multik, ezért a változás hulláma előbb-utóbb hazánkat is el fogja érni.
/Forrás: nemtom, mfor talán/