Vasárnap reggel, futás előtt végigszkennelve a neten, találtam a hírt az Index/Totalcaron. Mivel rég posztoltam az autóipari innovációkkal, üzletfejlesztésekkel kapcsolatban, gondoltam, hogy kinyomom. Igazából a dolog nekem inkább üzletfejlesztés, mint innováció - de köthetünk - sőt! kössünk! - kompromisszumot (Dobreff úrnak emígyen is üzenem: igen, virágozzék száz virág!).
Szóval aszongya: itt a teljes értékű elektromos autó
"Kémeink már két hete jelentették, hogy elkészült, valóban létezik a teljesen elektromos Kangoo, és a közkedvelt Fluence-ról is híresztelik már egy ideje, hogy hamarosan elérhető lesz villanymotoros hajtással. Most már hivatalos: jövőre érkeznek a zéró emissziós Renault-k.
Jelentős összegeket fektetett a Renault az elektromos hajtásrendszer kifejlesztésébe, és láthatóan hosszú távon gondolkodnak. Prognózisuk szerint 2020-ra minden tizedik új autó a világon konnektorból tankol majd, és ebből a tortából nagy szeletet szeretnének vágni maguknak. Ennek megfelelően tavaly beharangozták négy, teljesen elektromos modell piacra dobását, és jövőre kettő közülük elérhető is lesz.
A Fluence Z.E. névre keresztelt zéró emissziós négyajtósba 94 lóerős villanymotort szerelnek - bár elektromos hajtás esetén a 70 kW talán helytállóbb adat. Nyomatéka 226 Nm, vagyis körülbelül hasonló dinamikával mozgathatja az autót, mint egy kisebb belső égésű motor. A legérdekesebb adat azonban a 160 kilométerre becsült hatótávolság, ami egy átlagautós számára az év 350 napjában akár elegendő is lehet. Az ehhez szükséges energiamennyiséget, egészen pontosan 22 kWh-t, egy 250 kilós lítium-ion akkumulátoregység tárolja a hátsó ülések mögött. Meglehetősen kompakt a csomagolás, hiszen egy kisebb háztartás egy heti áramszükségletéről beszélünk.
A feltöltés három módon lehetséges: normál konnektorról 6-8 óra szükséges a teljes kapacitás eléréséhez, 32 amperes háromfázisú gyorstöltővel akár 30 perc is elegendő, de az akku cseréje 3 perc alatt is megoldható, ha van hozzá infrastruktúra.
Érdekes részlet, hogy a Fluence elektromos változatát 13 centivel megnyújtották az eddig ismert szedánhoz képest. Ezzel teremtettek helyet az akkumulátor számára úgy, hogy az ne korlátozza túlságosan a használhatóságot. A termelést a Renault törökországi üzemében indítják majd el, ahol a dízel és benzines testvéreket is gyártják.
Hasonlóan figyelemre méltóak a Kangoo Z.E. adatai is, amely a városon belüli áruterítésre tökéletesen alkalmasnak ígérkezik. Ugyanakkora távolságot képes megtenni egy töltéssel, mint a Fluence, a feltöltési adatok is megegyeznek, egyedül a motor 44 kW-os teljesítménye alacsonyabb valamivel. Az akkumulátor a furgonban a padló alatt, középen van, így a raktér mérete és a hasznos teher megegyezik a belső égésű motoros változatéval.
Az érdeklődés felméréséhez a Renault létrehozott egy honlapot, ahol előjegyzést lehet leadni a villanyautókra, de azt még nem közölték, hogy milyen áron lesznek elérhetők. Előfordulhat, hogy nem is lehet majd megvásárolni őket, hanem lízing szerződés keretében adja bérbe a nulla emissziós járműveket a gyártó. Bárhogy is lesz, kíváncsian várjuk az első tesztelhető példányokat, hiszen a városi légszennyezés csökkentésére a mai napig nincs jobb alternatíva az elektromos hajtásnál.
***
Akár üzletfejlesztés, akár innováció - vannak érdekességek a technikai dolgokon is túl:
1. a Renault azt saccolja, hogy 2020-ban az autók 10 %-a villanymotorral (is) rendelkezik majd (feltéve, ha megérjük, persze - a Renault nyilván nem számolt a 2012-re jósolt világvégével - a linket csak erős idegzetűek kövessék! - 2012, kampec-doloresz >>>)
2. a helyzet teljes és valós értékeléséhez jó lenne látni a többi autógyár jóslatát, ez itt-ott nyilván fellelhető, én nem mentem utána - akit érdekel, tegye meg
3. az elektromos autók feltöltésére valamilyen infrastruktúra is szükséges - ennek viszont nyomát sem látni (majd a lakótelepekenn a nyolcadikról lesuhintják a tápkábelt? - hát persze, hogy nem - de akkor hogyan igen? és ha igen, akkor mit mennyiért? és ki?)
4. ja, ja: az ár - szerintem kezdetben jóval drágább lesz, mint a "normál" gépjármű:
- presztízs szempont
- majd az állam támogatja
- ne vegye-vigye, hanem lizingelje-vigye (tényleg: minek kéne megvenni, amikor két éven belül sokkal nagyobb kapacitású aksik lehetnek, amik nem biztos, hogy illenek a régiek helyére)