Nem tudom, hogy melyikőtök tartja a szemét rajta ezen az elektronikus ügyintézésen, ügyintézősdin.
Azt azért minden bizonnyal mindenki hallotta, hogy kicsit nehézkes volt az új Ügyfélkapura való átállás (bruhaha, komment1.: van az a pénz, amiért én is nekiállok fejleszteni, (pedig utoljára a dBase-t meg a TurboPascal-t csiholtam, azt is vizsgamegfelelés szintjén) komment2: üzletet fejleszteni jöttem, nem ügyfélkaput ekézni, ezért csak még egy téma ehhez, aztán back: a projekt teljesüléséről szóló elszámoló jelentést az ügyfélkapu berosálásának napján küldték meg >>> (forrás: NOL) - mit jelent ez pontosan, nem csak olyan újságírós-idegborzolós módon - tudja valaki?)
Szóval,, amire tisztelt üzletfejlesztő, üzleti innovátor kollégáim figyelmét felhívom, az az "e-per" - igen, csak így: "e-per" (azaz elektronikus peres ügyek intézése).
Innen szóljék az idézet a portfolio.hu cikkéből:
"A polgári perrendtartásról szóló törvény módosításának következtében 2010 július 1-től a vállalkozások közötti perekben, amelyekben a jogi képviselet kötelező (ilyen perek a vállalkozások egymás közötti, megyei bíróság elsőfokú hatáskörébe tartozó perei is), a keresetlevél és minden egyéb beadvány, okirati bizonyíték bírósághoz való benyújtására kizárólag elektronikus úton kerülhet majd sor és a bíróság is valamennyi hivatalos iratot elektronikusan kézbesíti majd a felek képviselőinek (az alperesnek küldött keresetlevél kivételével).
A szabályozás alól kivételt jelentenek azok az eredetileg is papír alapú okirati bizonyítékok, amelyek papír alapú bemutatása, megtekintése a bizonyítási eljárásban szükséges, különösen, ha az iratok digitalizálása aránytalan nehézséggel járna vagy azok valódisága vitás.
Az elektronikus kézbesítés lehetőségét a sokak által kritizált, a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről szóló törvény teremtette meg.
A fenti törvény rendelkezései szerint a felek és a bíróság közé, mintegy "kézbesítési segédként" az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató (ÁEKSZ) lép majd be. Arról, hogy az ÁEKSZ által üzemeltetett rendszer pontosan miként fog működni egyelőre nincs információ, mivel az ÁEKSZ még nem működik.
A bíróságnak szánt iratokat a jogi képviselő ügyfélkapuján belépve, még nem ismert elektronikus formanyomtatványok segítségével küldi majd meg az ÁEKSZ-nek, amely azt időbélyegzővel látja el, majd elhelyezi a címzett bíróság tárhelyén. Mindennek megtörténtéről közokiratnak minősülő visszaigazolást küld a feladónak.
A bíróság az ellenérdekű félnek a keresetleveket papír alapú okiratként kézbesíti, azzal a kiegészítő tájékoztatással, hogy az eljárásban kötelező a jogi képviselet, ezért védekezését, nyilatkozatát kizárólag elektronikus úton, jogi képviselője útján nyújthatja be a bíróságnak.
A tervezett rendszer aggályosnak tűnik, mivel az ügyfélkapun keresztül elküldött iratokat semmilyen elektronikus aláírással nem kell ellátni, így az sem állapítható meg teljes bizonyossággal, hogy a feltöltött dokumentumok valóban a feladótól származnak-e. Az ügyfélkapu szolgáltatás használatához csak egy azonosító és egy jelszó szükséges, ami az internetes bűnözés és adathalászat ellen csekély védelmet jelent.
További újdonságot jelent az elektronikus kézbesítési vélelem bevezetése. A törvény igen szigorú határidőt állít fel a "hagyományos" kézbesítési vélelemhez képest, ugyanis ha a jogi képviselő a tárhelyén elhelyezett okiratot öt munkanapon belül sem veszi át, a kézbesítési vélelem a következő munkanapon beáll. A határidő indokolatlanul rövidnek tűnik, továbbá a törvény nem rendeli el az elektronikus iratok papír alapú kézbesítését a vélelem beálltát követően sem.
Szóval nem tudjuk, hogy lesz-e rövid időn belül belőle valami, mégis:
1. érdekes
2. érdemes elgondolkodni, hogy hogyan lehet egy vállalkozást az elektronikus peres eljárások lebonyolítására felkészíteni (most már nem okvetlenül elegendő egy szerverre odahányni a céges dokumentumokat - hitelességet, időpontokat, hozzáféréseket kell igazolni,hosszú távon, nagyon hosszú távon, akkor is, amiko már a Windows 7-es is a szemétdombra kerül, amikor a mostani doc formátumot már egyetlen felhasználói program sem képes magától kezelni, hiteles másolatokat kell tudni készíteni, akkor is, amikor már senki nem dolgozik ott, abból a korszakból, amikor a dokumentumok, iratok, perhez szükséges anyagok készültek....)
Persze ehhez nem ártana egy-két dolgot, központilag is gatyába rázni, összehangolni.
Hát... szép és tartalmas napot!