Minden üzlet - aki nem hiszi járjon utána (hogy ez jó -avagy rossz - az megén más tészta!).
Szóval minden biznisz (apropó: szokta valaki mostanában nézegetni az orosz nyelvet? Ugye sokáig kötelező volt és már akkoriban is feltünhetett, hogy mennyire nőies és befogadó nyelv az orosz: kárándás, kártófel, gázétá stb. stb. Manapság ugyanezzel a befogadó puhasággal nyeli el az új élet, új gazdaság szavait: biznyisz stb. - úgy jelennek meg, mintha mindig is ide tartoztak volna... bocs, csak a bizniszről jutott eszembe).
Na - ha valaki kételkedne ebben, az vesse össze Frederik Pohl Reklámhadjáratának >>> megfelelő fejezetét a hamarosan kezdődő választási kampánnyal (most se pro, se kontra - tényszerűen, nem pártosan!).
Tarb a főhős, megcsusszan az őt alkalmazó reklámügynökségnél a karrierjében, végül a "Megfoghatatlan" területen köt ki, ami nem más, mint a vallás, illetve a politika (a könyv szerint a hagyományos területek termékeket adnak el, a vallás és politika ideákat).
A könyv 145. oldala, kicsit átdolgozva:
"A jelöltrostálás a politikai kampány legfontosabb része - magyarázta Tarb. Persze ezt mindenki tudta. Már a huszadik század közepe táján rájöttek: egy jelöltnek nem szabad túlzottan izzadnia; az átlagnál legalább öt százalékkal magasabbnak kell lennie, hogy vita során ne kelljen dobogóra állnia. A haja lehet szürke, de sok legyen belőle. A túl kövér nem jó (ugyanakkor a túl sovány sem), mindenek felett pedig úgy tudja közvetíteni, amit a szájába adnak, mintha valóban hinne benne."
Még egy kis kedvcsináló:
Tarb egy alkalommal kreatív írást tanul (bármit is jelentsen ez). Igy mesél a 121. oldalon róla:
"Így aztán belevágtam néhány igen ambíciózus munkába. A legkeményebb, azt hiszem Az eltűnt idő nyomában >>> teljes átírása volt Ernest Hemingway >>> stílusában, a helyszínt Hitler Németországába >>> helyezve, és mindezt egyfelvonásos darab formájában."
Zseniális. Szerintem.