Az autóipar mindig bőségesen kínál olyan történéseket, amelyek az üzletfejlesztés vagy üzleti innováció kategóriájába tartoznak.
Ott van például az Opel (más gyártót is lehetne persze említeni, csak én épp nála találkoztam először ezzel az üzletfejlesztéssel, így én őket szoktam felhozni, de mások is vannak, akik hasonlóképp járnak el). Konkrétan a kifutó modellek "classic" termékké átkategorizálására gondolok. Ezt most nem fejtem ki részletesebben, mert inkább a Daewoo-Chevrolet átmárkázásról beszélek egy kicsit.
A General Motors mindig is szeretett belekotyvasztani más autógyárak fazekaiba. Csak példaképpen, ha még nem tudta volna: egyebek mellett Üzbegisztánban is bekapcsolódott a gépjárműgyártásba >>> (persze ez még a II. Nagy Gazdasági Világválság előtt volt, azóta valószínűleg az ottani termelés is romokban hever.)
A korábbi üzletfejlesztési koncepciójának megfelelően a Fiattal is kacérkodott, meg a Suzukival is, meg a Daewooval is. Talán a legmesszebb ezzel a dél-koreai gazdasági konglomerátummal jutott a kapcsolat. A Daewoo autógyártása ugyanis a "levetett" Opel modellek faceliftingjével indult >>> (ennek most egy kicsit lekezelő hangsúlya lehetett, pedig nem nagyon lenne miért, hiszen teljesen logikus egy már létező gyártósort a meglevő présformákkal, technológiával, gyártási eljárással egy az egyben áttelepíteni valahova, mint termelési kultúra nélkül, a semmiből új design-t teremteni, zöldmezős beruházással valamit összekalapálni - szóval elnézést érte).
Amin érdemes elgondolkodni üzletfejlesztő bajtársaimnak:
1. a GM miért vélte, hogy ennyi helyre érdemes odatennie magát >>>.
2. érdekes vizsgálandó szempont a Daewoo háttere is, a siker/kudarc megítélése miatt (ázsiai nagyvállalat a hajógyártástól a bankszektorig szinte mindenben benne van/volt).
3. milyen konstrukcióban kezdődött az együttműködés és hogyan alakult változott az együttműködés az idők folyamán: licencelés, tulajdonlás, stb.
Az együttműködés a siker reményében indult, aztán egyszer csak a Daewoo márkanév eltűnt a süllyesztőben és elővarázsolódott a Chevrolet, mint nyuszi a kalapból.
Még jó, hogy a GM számos ilyen márkanévvel rendelkezett/rendelkezik, amelyek közül néhány élő, néhány pedig "holt", azaz azon a néven már gyártás nem folyik.
Mi vezet(het)ett erre a névcserére?
1. A Daewoo márka autó esetében nem csengett annyira jól. Szerintem, aki jobban ismerte a céget (lásd fenti okokat), az nem okvetlen asszociált autóra és még kevésbé a jó autóra.
2. A minőség mellett a terjeszkedési terveknél jobban használható volt az új Chevrolet név csengése.
3. Magasabb ár volt elérhető a névváltás után.
Vagy nem?