Milyen trendek, tendenciák hatnak az üzleti innovációban?
A következő felsorolás nem teljes és nem jelent fontossági sorrendet (sokkal inkább, azt tükrözi, hogy melyik mikor jutott eszembe):
- a legelső és legalapvetőbb, hogy a legtöbb piacon a verseny egyre erősebb (bármit is jelentsen a verseny fogalma - és ez külön blogot érdemel, tehát most nem megyek bele ennek a részleteibe) és a helyi szereplők mellett egyre nagyobb a valószínűsége a nemzetközi színtérről belépőknek. Ez a versenytár jelentkezhet Magyarország esetében egyrészt az Európai Unióból, illetve az ezen kívüli térségből. Kit érdekel például az iratkezelés? - ennek ellenére van egy holland cég, aki célozza nálunk ezt a piacot >>> érdemes megnézni, hogy nincs egyetlen magyar nevű munkatársa sem... (bár bizonyára rendelkezik magyar kapcsolatokkal).
- a szabályozás, a jogi környezet változása állandósult. Vegyük mondjuk az elektronikus kormányzat koncepcióját, illetve ennek gyakorlatba történő átültetését: az ennek kapcsán megalkotott jogszabályok közvetve vagy közvetlenül kihatnak a piaci vállalkozásokra is. Vagy ott van a meglévő jogi környezet feltételeivel kialakított üzletfejlesztés - ez is elég nagy kihívást jelenthet.
- gyors technikai fejlődés, gyors technológiai váltások. Kevés vállalkozás (azaz pontosan fogalmazva: minden bizonnyal kevesebb, mint az szükséges lenne) követi a piacát szűkebben és tágabban érintő technikai-technológiai fejlődést. Inkább csak követő magatartást tanúsít.
- a gyorsabb szolgáltatáselérés iránti vágy állandó nyomás alatt tartja a szolgáltatókat. Az ügyfelek, vevők (tömegében és általában) nem akarnak várakozni (ugyanakkor elképzelhető egy szegmens, amelynek más elvárásai vannak).
- a gyorsabb szolgáltatás két irányú fejlesztésre összpontosít: egyfelől a vállalati (vagy vállalkozási) folyamatokra (a lassúságot okozhatják a folyamatok összetettsége, kuszasága). Másik terület az információs és távközlési technológia - ennek felhasználásával meg lehet próbálni a reagálási időket lecsökkenteni.
- a vevők egy része önkiszolgálást szeretne. Ezt megint az információtechnológia biztosíthatja ennek a követelőző csoportnak (példa: vegyük mondjuk kézbe bankügyeinket... és intézzük átutalásainkat ezentúl...mondjuk .... telefonon keresztül!). Ez a kis kütyü lehetővé teszi nekünk az önkiszolálást - időtől és helytől függetlenül (ami persze megint vágya a potenciális ügyfeleinknek).
- az ügyféllojalitás a tegnapé - pontosabban az erőfeszítés nélküli ügyféllojalitás a tegnapé. Nyomulni kell: szerintem inkább a minőség felé, mint a kedvezmények irányába, de hogy valamit tenni kell: az biztos.
- nagyobb a termékválaszték - néha már sokkolóan is nagy. Itt segíthet megint az üzletfejlesztés: a kitünéshez, az egyediséghez, az egyedivé váláshoz viszont rengeteg adatra van szükség - nem másról, mint ügyfelünkről.
- az ügyfelek tájékozottabbak, mint valaha (jómagam is, mikor hitelt kerestünk rászántunk jó pár órát arra, hogy megtaláljuk, azt ami nekünk alkalmas lehet).
- egyre több termék és szolgáltatás áll össze, hogy kielégítse az ügyfelek MEGOLDÁS iránti vágyát (nem egy terméket keresnek immár vevőink, hanem többet - erre jó az ilyen együttműködés).
- új termékek, új versenyzők felbukkanási lehetősége nyomást gyakorol az ügyvezetőkre, cégvezetőkre, üzletfejlesztőkre.
Hát nagyjából most ennyi.