Héló! Héló!
Itt állok és figyelem, ahogy a Versenyhivatal (GVH) szép lassan, lelkesen (vagy kevésbé lelkesen) átadja a banki reklámmal (az üzletfejlesztés "kommunikáció" része) kapcsolatos tevékenységét a Pénzügyi Felügyeletnek (PSZÁF) >>>.
Olybá tűnik, hogy a fogyasztóvédelem elég jelentős tényezője kezd lenni az üzletfejlesztésnek, üzleti innovációnak.
A cikk ezen túl nagyon jól rávilágít az üzletfejlesztésnek olyan fontos területeire is, mint például:
1. a joghoz való erős kötődés,
2. a lobbitevékenység jelentősége,
3. fogyasztói/vásárlói tudatosság fontossága (a termék használatának csínja-bínja - vagy nevezzük bátran/tudományosan diffúziónak?),
4. illetve utal "az erősebb kutya többször barátkozik a lánykutyusokkal" közmondás helyességére is.
Részletezés:
1. Nem írom, hogy a világ és benne az üzleti világ egyre bonyolultabb, pedig felütésnek nem lenne rossz - és még igaz is. Ez azt jelenti, hogy az üzletfelek közötti viszonylatokat egyre bonyolultabban lehet leírni - a jog nyelvén is.
Igazából az üzletfejlesztőnek egyre bonyolultabb jogi környezetben kell eligazodni, ha törvényesen akar működni - itt van példának az OTP üzleti innovációja a Szerencsejáték Zrt-vel >>>.
Ebben az üzletfejlesztésben két önálló jogi személyiség közötti együttműködést kellett megvalósítani, figyelemmel a bankszámlák feletti rendelkezésre, biztonságra, adatvédelemre és még ki tudja mi mindenre.
2. A banki piac jelentős tőkeerejénél fogva képes odahatni a törvényhozásra (ki ne szeretne jóba lenni egy bankárral, aki esetleg némi kedvezményes hitellel nyugtatni tudja az ember borzolt idegrendszerét...) - és jelen esetben rendesen oda is hatott. Más kérdés, hogy a PSZÁF, aki félig meddig rokoni kapcsolatban áll a bankokkal, mennyire képes (tud/akar) a fogyasztók érdekében fellépni?
3. Itt állunk a kétszintű bankrendszer sokadik évében és a magyar lakosság jelentős része nincs tisztában az alapvető pénzügyi/banki ismeretekkel - azaz nem tudja biztonsággal használni a banki termékeket. Ez az asszimetrikus informáltság jelentős előnyt biztosít a kínálati oldalnak (erről többet az érdeklődők a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján induló Üzletfejlesztési menedzser (business development manager) képzés "Gazdasági ismeretek" tárgyán belül hallhatnak majd >>>).
A helyzet ugyanakkor felvet egy kis etikai problémát is - amelyről azonban most nem írok.
A 4. pont szintén nem kerül kifejtésre :-))
Hasta la vista, béjbi!