A kérdés csak az: tudatosan alakították-e így vagy csak így alakult?
Az Apple hasonlít egy valláshoz
Kirsten Bell, a University of British Columbia antropológusa szerint az Apple-re igazak olyan állítások, amelyek vallássá tesznek egy irányzatot. Az antropológus azután jutott erre a következtetésre, hogy megnézte az iPad Mini bemutatóján készült videót. "Ha egy idegen megnézi a bejelentések valamelyikét, azt gondolná, hogy valamilyen vallási eseménybe csöppent" – mondta Bell.
Az Apple a többi cégtől különbözően használja a szimbólumait, például az almás logót. Számos olyan jellemző igaz a cégre és a rajongóira, amelyek igazak a vallásokra. Az egyik legfontosabb ilyen jellemző a karizmatikus vezető, aki rajongás tárgya lesz. Ez valamennyi vallásra igaz a kereszténységtől a szcientológiáig, szükség van egy jó kiállású vezetőre, aki prédikál és irányítja a tömeget. Bell szerint az Apple eseményeken valamennyi felszólaló cégvezető úgy építi fel előadását, hogy megerősítse a hallgatóságot a cég és termékei iránti hűségében. Ez kell is ahhoz, hogy a vásárlók ne legyenek dühösek, amikor a több száz dollárért megvett új iPad után fél évvel később kiadnak egy még újabb iPadet.
A vallásokra jelemző második legfontosabb állítás, hogy jelen van a kényszerítő erő és átgondolt reform. Az Apple hagyományosan nem közvetíti élőben a termékbejelentéseket (bár pont a legutóbbit lehetett követni a cég honlapján). Korábban az újságírók és bloggerek közvetítették az eseményt, ők voltak a tanúk, a "próféták", akik átadják a követőknek a hallottakat. Az ilyen bemutatók arról szólnak, hogy promotálják a terméket, legjobb oldaláról mutassák be azt, vágyat ébresszenek a vásárlókban, hogy mindenképpen meg akarják venni. Az Apple persze nem szó szerint kényszeríti semmire a vásárlóit, mégis milliók veszik meg a legújabb termékeket, sikeresen működik a gépezet.
A harmadik állítás, ami a vallásokra igaz, hogy a vezetők a tagokat gazdaságilag, szexuálisan vagy más módon kihasználják. A szexuális kihasználás itt természetesen ki van zárva, így Bell vizsgálatában a gazdaságira koncentrált. A szcientológiában például úgy lehet növelni az úgynevezett thetan szintet, hogy a tagok pénzt adnak az egyháznak. Az Apple csak azt kéri, hogy vásárolják meg a termékeit, minden egyes terméknél megpróbálják meggyőzni a vásárlókat, hogy szükségük van rá (ahogy az első iPad bemutatójánál, egy nem létező kategóriát vezettek be, és elhitették az emberekkel, hogy szükségük van egy újabb platformra). Kirsten Bell szerint az Apple többet árul, mint termékeket, egy életérzést közvetítenek, elég csak megnézni a hirdetéseket.
Mindezen jellemzők ellenére Bell nem gondolja azt, hogy az Apple vallás lenne, hiszen csak egy sikeres cégről van szó, az emberek bizonyára azért is veszik a termékeket, mert azok jók és népszerűek.
Az Apple valláshoz való hasonlítása nem újdonság, a BBC tavasszal mutatott be egy dokumentumfilmet, amelyben azt mutatták be, hogy az Apple-rajongók agya úgy reagál a cég bejelentéseire, mint a vallásosak agya szokott reagálni a vallási eseményekre. (Index - kép: cdn.blog.hu)