Drasztikusan csökken a fogyasztói bizalom
A Gfk Hungária szeptemberi kutatásának eredménye a vásárlási hajlandóság és a hitelfelvételi kedv stagnálását tükrözi, míg a fogyasztói bizalom indexe fokozott romlást mutat. A kutatásak témái között szerepeltek a munkanélküliség alakulásával kapcsolatos vélekedések, a hitelfelvételi kedv jelenlegi állása, illetve az inflációs és a reáljövedelemre vonatkozó várakozások.
A közvélemény kutató megállapításai szerint a háztartások borúsnak látják mind saját, mind az ország várható gazdasági-pénzügyi helyzetét. A vásárlási hajlandóság változatlan, a megtakarítások felhasználásával kapcsolatban viszont bizonytalanok a megkérdezettek. Tízből hárman alkalmatlannak tartják az időt hitelfelvételre, tízből heten pedig teljesen elutasítják azt.
Az előző negyedévhez képest szintén alig változtak a megtakarításokról kialakított vélemények, a válaszadók 40 százaléka bizonytalan abban, hogy érdemes-e egy korábban tervezett vásárlásra valóban felhasználnia megtakarításait, míg 17 százalékuk szerint most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközbe ruházni.
Ezzel szemben a fogyasztói bizalom és a fogyasztói várakozások mutatói egyaránt romlottak, nagyjából a 2008. decemberi értékekhez közelítenek. A komplex fogyasztói bizalom index 2011 szeptemberében 130 pontra esett vissza az előző negyedévben mért 154 pontról és az egy évvel ezelőtti 176 pontról. A drasztikus visszaesése mögött a háztartások és az ország várható pénzügyi és gazdasági helyzetének romlása áll. (Kreatív Online)