"Jegyvásárlás a foci vb-re vagy a Forma 1-re, vízumügyintézés, bírságfizetés, adóbevallás és házasságkötés - az elektronikus ügyintézés már nem elvárás, hanem felhasználói és szolgáltatói szempontból is jól felfogott érdek
A hazai gazdasági szektor szereplőinek internetes jelenléte lassan nélkülözhetetlenné válik, egyre inkább a fogyasztók diktálnak. Az NHH első negyedéves jelentése szerint a magyar háztartások több mint fele rendelkezik szélessávú hozzáféréssel; a vezetékes szélessávú internet-előfizetések száma 2010 márciusának végére megközelítette a kétmilliót. A cégek saját, jól felfogott érdeke tehát, hogy elektronikusan is elérhetővé tegyék terméküket és szolgáltatásukat az egyre népesebb internetes közösség számára.
Szolgáltatások a mindennapokban
A bankok és a légitársaságok mellett a biztosító társaságok, utazási irodák, könyvtárak, hivatalok, orvosi rendelők, közszolgáltatók is létrehozták kényelmes megoldást kínáló elektronikus rendszereiket. Az egyre bővülő elektronikus ügyintézési szolgáltatások mellett a legnépszerűbb internetes megoldások az étkezéshez és az utazáshoz köthetőek; ezeket a szolgáltatók már jó ideje több platformon is folyamatosan fejlesztik. Otthonról is leszervezhető például egy komplett nyaralás: a repülőjegy- és szállásfoglaláson, a konkrét időpontra szóló múzeumbelépők megvásárlásán át a külföldi autóbérlésen keresztül (reptérre szállítással, fizetéssel együtt), az utazásbiztosítás megkötéséig minden intézhető online. Könnyű szerrel lehet már jegyet rendelni a külföldi és hazai koncertekre és opera előadásokra de akár a közelgő foci vb-re a Forma 1-es futamokra és a MotoGP-re is.
Hivatalos e- ügyek
És ha már a sebességnél tartunk: a netes megoldások terén az ORFK is kitett magáért, tavasz óta ugyanis elérhető közigazgatási bírságokkal foglalkozó elektronizált rendszere; ezen keresztül lehet tájékozódni a közigazgatási eljárás adatairól és az ügyintézés állásáról, megtekinthetők az eljárás alapjául szolgáló fényképes bizonyítékok. Az adóhatóság is egyre több online benyújtott dokumentumot dolgoz fel: az idei bevallási időszakban már a magánszemélyek fele az internetes nyomtatványkitöltő program segítségével állította össze bevallását, és nagyjából 25-25 százalékra tehető azok aránya, akik elektronikus úton készítették és küldték el a nyomtatványt.
Hazai választási szakértők szerint 4 év múlva már a parlamenti választásokon is lehet majd elektronikusan szavazni, és például Szombathelyen már működik egy olyan e-rendszer is, amely a házasulandók kényelmét szolgálva lehetővé teszi, hogy a neten keresztül foglaljanak időpontot az anyakönyvvezetőnél. Ha pedig névváltásra kerül a sor, rögtön a foglalás után online megterveztethető, legyártatható, fizethető és a kipostáztatható a friss névjegykártya is... Az online ügyintézés az élet kevésbé örömteli eseményeit is megkönnyíti: fejlesztés alatt áll például a debreceni temető internetes felülete is, ahol többek között sírgondozást, online szertartást, és előre szerkesztett, ingyenes gyászjelentést rendelhet a felhasználó.
Bár ez utóbbit azért még szoknunk kell, kezd nyilvánvalóvá válni, hogy szolgáltató online megoldások nélkül ma már aligha létezhet, hiszen a felhasználók egyre aktívak a világhálón.
Internetes fizetés
Az online megoldások terjedését és a szolgáltatások körének bővülését igencsak segíti, hogy növekszik a bizalom a neten keresztüli bankkártyás fizetéssel szemben, és hogy egyre ismertebbé válnak a hagyományos online bankkártyás fizetésnél biztonságosabb megoldások. Egy év alatt 40 százalékkal ugrott meg például a netkártyák (adott netes vásárlásra felhasználható virtuális kártya) használata - a tavalyi év végén már közel 280 ezer ilyen jellegű eszköz volt a hazai piacon. Egyre népszerűbbek az olyan, a tényleges számlához való hozzáférést szintén meggátoló virtuális pénztárcák is, mint az Abaqoos, vagy a PayPal fizetési rendszer. A magyar lakosságnak már ma is 36 százaléka tájékozódik vásárlás előtt az internet, ez az arány pedig várhatóan is a továbbiakban jelentősen bővülni fog.
/Forrás: Napi/