Jelen írásom a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján 2008. június 5-én elhangzott előadásom reciklált, kiegészített verziója (egyúttal ezúton is tisztelettel felhívom tanult jogász üzletfejlesztő kolléga, dr. Csíkos Péter András figyelmét az anyag-átvételek legalább többé-kevésbé legalizált formáira, illetve az ezekkel nem összeegyeztethető módszerek mellőzésére).
Nu, akkor szaladjunk csak neki: mi az üzletfejlesztés öt (plusz egy) legfontosabb hívószava? (Öt hívószó még évekkel korábbról adódik, talán még 2004-ből, 2005-ből, amikor elkezdtem tanulmányozni az üzletfejlesztést, a plusz egy pedig mostanában került hozzá - és mindjárt elmesélem, hogy hogyan alakult ki és miért egészült ki).
Tehát.
Amikor elkezdtem keresgélni az interneten úgy 2004 tájékán, hogy kiderítsem mi is ez az üzletfejlesztés, rá kellett jönnöm, hogy nem nagyon vannak magyar anyagok, írások, tanulmányok. Felkiáltottam hát: ha nincs elmélet, akkor nézzük meg, hogy mit mond a gyakorlat, hiszen szép számmal jelentek meg álláshirdetések, amelyben üzletfejlesztőket, üzletfejlesztési vezetőket, üzletfejlesztési igazgatókat kerestek. Nyilván akkor valahol ezek a jóemberek csináltak valamit, aminek a neve üzletfejlesztés volt - lássuk hát, hogy mit várnak el ezektől az emberektől (kompetencia, tudás, gyakorlat) és mit kell produkálniuk, mik is a feladataik?
Körülbelül egy fél év interneten megjelent álláshirdetéseit elemeztem ki és ennek alapján a következők derültek ki az üzletfejlesztők főbb feladatairól, felelősségeiről (heló HR-es varázslók - tessenek olvasni és okulni, oszt négyórás telefonos üzletfejlesztőket ezentúl ne tessenek keresni!):
- növelni az üzleti teljesítményt, értékesítést,
- felmérni az új üzleti lehetőségeket,
- új termék és/vagy szolgáltatás bevezetése,
- az üzletfejlesztéshez kapcsolódó kérdések elemzése,
- a jogi és technológiai háttér ismerete,
- piacelemzés.
És az elemzés alapján milyen elvárásokkal léptek fel az üzletfejlesztőkkel szemben? Íme:
- akvizíciós erő,
- innovációs képesség,
- termékfejlesztési, szolgáltatásfejlesztési ismeretek,
- kreativitás,
- kapcsolati háló megléte,
- rendszerben gondolkodás,
- jó elemzési készségek (teccenek emlékezni, ugye: üzleti gondolkodás!),
- jó kommunikációs képességek, hitelesség, vezetési képességek...
Ennek alapján áll össze az öt "hívószó":
- az üzletfejlesztés tehát nagyon erős értékesítés-orientációval rendelkezik (ám nem csak és kizárólag "eladó" - mert akkor értékesítőnek, kereskedőnek hívnák),
- a marketing eszköztárából (is) építkezik (de interdiszciplinárisabb, mint egy "egyszerű" marketinges),
- felhasználja a kreatológiát (ismeretekkel rendelkezik a kreativitásról és azokat alkalmazza is),
- innovációs ismeretekkel bír és ezt képes az innovációmenedzsment keretén belül alkalmazni (egy csöpp projektmenedzsment, egy csöpp finanszírozás, egy csöpp pályázati ismeret...),
- IT, információs rendszerekkel, távközlési eszközökkel kapcsolatban alapos ismeretekkel rendelkezik és ezeket használja tevékenységében.
Ez tehát az az alap, amire az üzleti innováció, üzletfejlesztés épül.
A közelmúltban egészítettem ki még egy "hívószóval" - ez pedig nem más, mint a versenyképesség (korábban ezt úgy írtam körbe, hogy a vállalkozás céljainak jövedelmező elérése érdekében végzett tevékenység - de azt gondolom, hogy sokkal egyszerűbb és képletesebb, ha a versenyképesség fogalommal nevesítjük, amiben benne van az általam használt körülírás - és még több is.
Hát így valahogy.