A netezők dönthetik el, fizessen-e a biztosító
Meglepő módszerekkel használják ki a biztosítók az új technológiák előnyeit. Egy holland biztosító külön oldalt üzemeltet, ahol a kétséges kárigénylési esetek elbírálását maguk az ügyfelek végezhetik, a tapasztalatokat pedig felhasználják a szolgáltatásaik tökéletesítéséhez. A főként online működő társaságnál úgy gondolják, hogy ügyfeleik képesek saját ügyeik önálló intézésére, ehhez persze minden eszközt és fórumot biztosítanak. Az innovatív módszer számos előnnyel jár ügyfél és biztosítói oldalon egyaránt.
Az említett biztosító, az FBTO élen jár az innovatív ügyfélcentrikus megoldásokban. Karakánnak mondható lépés tőlük, hogy olyan oldalt üzemeltetnek, amely az ügyfeleiknek kollektív döntési lehetőséget biztosít kétes esetekben, ha úgy tetszik "precedens jog alkotásával" ruházza fel ügyfeleit. Az ügyfelek ítélete azonban nem kötelező érvényű minden további esetben, a társaság ezt maga döntheti el, azonban erősen figyelembe veszik a közösség által hozott döntést, felhasználják azt a termékfejlesztésükben és az üzletpolitikájukban. A win-win szituációban a biztosító információt és lojalitást, az ügyfelek figyelmet, és testreszabott szolgáltatást, az esetek valódi szereplői akár pénzt is nyernek.
Az FBTO által üzemeltetett onderling.nl oldalon valós eseteket mutatnak be, amelyekről nem egyértelműen dönthető el, hogy jogos-e a károsult követelése vagy sem. Az esetleírásban természetesen figyelnek az adatvédelmi előírásokra, az ügyek szereplői anonimitást élveznek. Az ügyfelek egy fórumon keresztül érvelhetnek az ügyről, vagyis arról, hogy az FBTO-nak mit kellene tennie. Szavazhatnak, hogy a biztosító fizessen kártérítést, vagy ne. Ha a szavazók több, mint 60%-a arra szavaz, hogy a biztosítónak meg kell térítenie az ügyfelét ért kárt, és legalább 100-an szavaznak az ügyben, akkor a biztosító vállalja a kifizetést. Korábbi eset elbírálásán azonban nem változtat utólag.
"Tekintse át az eseteket, ossza meg véleményét és érveit velünk, és szavazzon, hogy mit tegyen az FBTO" - írják az onderling.nl oldal kezdőlapján.
Az oldalon már több ezren szavaztak, vagy írtak véleményt az esetekről, mégsem jellemző az, hogy egyértelműen a biztosító ellen szavaznának. Előfordult olyan eset, amiben például kevesebb, mint 3%-a a szavazóknak gondolta úgy, hogy a károsult kártérítési igénye jogos. Ebben az ügyben a károsult azért perelt, mert a konyhaszekrényének alja megsérült az alatta nyilván saját maga által működtetett kávéfőző gőzétől.
Az ügyfelekkel való nyílt párbeszéd segíti a kommunikáció és termékfejlesztési irányvonalak meghatározását. Ha például egy ügyben a károsult nem jogosult a szavazók szerint a biztosítási összegre, akkor érdemes lehet a biztosítónak olyan terméket készítenie, vagy egy már létezőt megváltoztatnia, amely az adott speciális helyzetben is megoldást nyújt. A kommunikáción javíthat, ha a fórumokon egy eset tárgyalása közben kiderül, hogy egy termék leírása félreérthető, nem egyértelmű. (Portfolio, rövidítve)