Fagázautók: száztíz kilométer két öl fával
Hetven év után egyre többen látnak fantáziát a fagázas autóban, amely az elektromos járművekhez hasonlóan környezetkímélő megoldás. A technológia a második világháború idején élte fénykorát. Akkor a kőolajhiány, ma a napról napra emelkedő üzemanyagár ösztönzi a fejlesztőket.
"Elvittem műszaki vizsgára az 1938-as fagázüzemű Opel Olympiámat, és nulla volt a károsanyag-kibocsátása" - büszkélkedett egy 2009-es újságcikkben az akkor 84 éves baden-württembergi Willi Hoffman. A német öregúr veteránautója, amelynek még a dukkózása is eredeti, egy mázsa fával 250 kilométert tud megtenni. A csomagtartó mögött pöfög a "generátor", amelyben a fahasábok légszegény módon faszénné égnek, ami közben gyúlékony hidrogén és szén-monoxid keletkezik.
A gázkeveréket részecskeszűrés és hűtés után csövön vezetik a motorhoz, ahol elégetéssel adja le az energiát. Nem is keveset, hiszen míg a fafűtés hatásfoka átlagosan 60 százalék alatti, egy fagázzal fűtött modern kazán (és motor) 85-95 százalékos hatásfokot ér el, az égés hőfoka elér az 1400 Celsius-fokot.
A Mr Wood Gasként ismert alabamai Wayne Keith 135 kilométeres sebességet ért el átalakított 1993-as Dodge Dakota pick-up kisteherautójával, amely száz kilométeren 25 kilogramm fát fogyaszt. Az elmúlt hat évben 260 ezer kilométert autózott teljesen ingyen, hiszen a farmján terem az üzemanyag. "Van egy fűrészmalmunk, és gondoltam, a rengeteg fahulladékkal kezdeni kéne valamit. Amúgy bármilyen száraz biomassza alkalmas erre, tehát kukoricacsutka, dióhéj, szalma is. Nem egyszerű a fagázosítás technikája, de olyan, mint a biciklizés, elég egyszer megtanulni" - mondja az alábbi videóban. (origo, részlet)
Teljes cikk az Innováció Hírportálon >>>!