Egyre szorosabb a partnerség a bankok és biztosítók között
A bankbiztosítási piac évek óta folyamatosan fejlődik, tavaly az Egyesült Államokban egyenesen rekordot döntött a bankok biztosítási ügynöki tevékenységéből származó jövedelme. Egy friss jelentés szerint számos európai országban már a bankok számítanak a legfontosabb értékesítési csatornának a biztosítók számára.
A pénzügyi szolgáltatásokra specializálódott piackutató cég, a Finaccord legfrissebb jelentése szerint Portugáliában, Spanyolországban és Törökországban a bankok a legfontosabb forgalmazói a különféle biztosítási termékeknek, míg Németországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban továbbra is csekély biztosítási forgalom generálódik a bankfiókokban.
A banki és biztosítási szolgáltatásokat egyaránt nyújtó pénzügyi csoportok jelentőségének megfelelően Franciaországban is folyamatos fejlődés figyelhető meg az úgynevezett bancassurance piacon, bár egyes területeken a bankok szerepe korlátozott, az egyéb szolgáltatók, például az egészségpénztáraknak fejlettségéből, szerepéből kifolyólag.
A törlesztésbiztosítások (Payment protection insurance) esetében – az Egyesült Királyság kivételével – mindenütt a bankok a legdominánsabb forgalmazók, azonban egyéb termékkategóriák, így a befektetéshez kötött életbiztosítások, a kockázati életbiztosítások és az ingósági biztosítások esetében is jelentős forgalmat generálnak. Kevésbé hatékonyak azonban az olyan termékek értékesítésében, mint a balesetbiztosítások, a betegségbiztosítások, a gépjármű-biztosítások, illetve a nyugdíj jellegű megtakarítási termékek.
„Termék és ország szerint együttesen vizsgálva a bancassurance piacon, érdekes anomáliák figyelhetők meg” – nyilatkozta Alan Leach, a Finaccord igazgatója. „Például a norvég bankok igen jól teljesítenek a befektetéshez kötött életbiztosítások tekintetében, míg Oroszországban csak korlátozott eredményeket tudnak felmutatni a bankok ezeken a részpiacokon.”
Másutt, így Olaszországban a bankok nem igazán képesek előrelépést elérni az ingósági biztosítások értékesítése terén, míg az orosz bankok a gépjármű-hitelek és a tűz- és lopáskár elleni biztosítási termékek összekapcsolásán keresztül komoly forgalmat képesek generálni.
A Finaccord mintegy 20 európai országot felölelő, bankbiztosítási piacot vizsgáló jelentése az összes jelentős bank és biztosítótársaság között létrejött disztribúciós megállapodást elemzi, a bankokban megforduló, biztosítási terméket vásárló lakossági ügyfelek száma, valamint a különféle biztosítási termékre fordított összeg tekintetében.
A baleset és egészségbiztosítások tekintetében a Munich Re viszi a prímet, köszönhetően bankpartneri kapcsolatainak, melyeket a tulajdonában lévő Ergo Biztosítói Csoport hozott létre. A gépjármű-biztosítások és ingósági biztosítások esetében az Allianz rendelkezik a legtöbb bankkapcsolattal, míg baleset- és egészségbiztosítási termékek szempontjából a második helyen végzett.
A befektetéshez kötött életbiztosítási termékek és a nyugdíj-előtakarékossági termékek esetében talán nem meglepő, hogy a francia bankbiztosítási csoportok (BNP Paribas, CNP Assurances, Crédit Agricole, és Crédit Mutuel) a legjelentősebbek, köszönhetően a belföldi piac mértének, valamint a külföldi terjeszkedésüknek.
„Általánosságban elmondható, hogy az Egyesült Királyságból származó biztosítási csoportok nem képviseltetik magukat különösebben erősen az európai bankbiztosítási piacon. Ez annak a következménye, hogy a bankok és egyéb hitelintézetek nem számítanak különösen erős értékesítési csatornának a szigetországban, valamint, hogy a biztosítók nem hoztak létre jelentősebb partneri kapcsolatokat az európai bankokkal” – tette hozzá Leach.
Ez lehetőséget teremt Európa egyes részein a pénzügyi válság nyomán átszervezésre kényszerülő bankok számára, hogy az utóbbi időben a gyenge hitelezési aktivitás miatt inkább a brókeri tevékenységek erősítésére összpontosítsanak – véli a Finaccord vezetője. (BiztosításiSzemle)