E-gov e-pay?
A május 31-én lezárt projekt eredményeként létrejött Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) használatának első időszaka máris igazolta a fejlesztéshez előzetesen kapcsolódó elvárásokat.
Még május 31-én fejeződött be az a közel 4 milliárd forint értékű fejlesztési projekt, amelynek keretében a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által vezetett konzorcium központi elektronikus fizetési és elszámolási szolgáltatást hozott létre. A projekt lezárása óta összesen 278 okmányiroda kapcsolódott az elektronikus fizetési és elszámolási rendszerhez, így a rendszer már az ország teljes területén, néhány kivételtől eltekintve az összes ügyintézési ponton működik. Az éles üzemben eddig közel 30.000 fizetési tranzakciót kezelt a rendszer, ezek értéke meghaladta a 180 millió forintot.
A jól megszokott „sárga csekkes” befizetéshez képest az állam költségei közel 70 százalékkal csökkentek az elektronikus befizetéseknek köszönhetően, az illetékeket és eljárási díjakat bankkártyával fizető állampolgárok pedig jelentős mennyiségű időt takarítottak meg ügyintézésük során.
A fizetés teljesítése a hagyományos módon, a bankközi klíringrendszeren (BKR) keresztül történik. A befizetett összeg az intézményhez rendelt és az Államkincstárban vezetett átvezetési számlára kerül, ez teszi lehetővé az egy ügyhöz tartozó többféle fizetési kötelezettségek egyetlen tranzakcióval történő teljesítését. Az átvezetési számláról a bevételi számlákra történő átutalásokat az EFER képzi, azokról az intézmény rendelkezik.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, az elektronikus befizetések száma az összes okmányiroda bekapcsolódását követően is növekszik, így belátható időn belül ez a korszerű és gyors ügyintézési forma vezető szerephez juthat hazánkban is. (itb)