Nekem az a rész tetszik a legjobban, amikor az élő munkaerős banki tranzakciót a bank a számlavezetési költségen túl még külön díjjal terheli...
De azt hiszem ne adjunk tippeket, hogy bank-adós időkben mivel lehet növelni a banki bevételeket...
Reklám az atm-ből
A készpénzkiadó automaták jóvoltából a bankok nemcsak ropogós bankókat juttathatnak az ezek hiányában szenvedő járókelők bukszájába, hanem értékesítési csatornaként is használhatják a masinákat.
A legtöbb bank a készpénzkiadó automatákat (atm) értékesítési csatornaként üzemelteti, amelyet az ügyfelek átlagosan havi két alkalommal használnak. Így szinte magától kínálkozik, hogy a pénzintézet minden olyan tranzakciót, funkciót és tevékenységet próbál rátelepíteni az atm-ekre, amelyeket az ügyfelek egyébként is végeznek. Ezek lehetnek átutalási megbízások, vásárlások, esetleg új termékek iránti érdeklődés.
Hat-nyolc ponton is
Mindez az igyekezet könnyen a reklám irányába fordulhat – hívja fel a figyelmet Deli Ágnes, az atm-ek forgalmazásával és telepítésével foglalkozó NCR Magyarország ügyvezetője. Például egy készpénzkivét vagy más tranzakció egyes fázisai közötti néhány másodperces várakozási időben megjelenhet a bank üzleti ajánlatának hirdetése – akár hat-nyolc ponton is. A szélesebb körű, partnereket is bevonó reklámtevékenység lehetőségével azonban Magyarországon jelenleg nem sok bank él, mivel a hatályos pénzintézeti jogszabályok nem engedélyezik, hogy egy banknak más tevékenységből is származzon jövedelme, mint a banki.
Ügyfélkapcsolat-kezelő (crm) rendszerrel nyugodtan össze lehetne kötni az automatákat, amely az azonosítás megtörténte után azonnal felismeri az ügyfelet, s az ő preferenciái nyomán kialakított képernyőt hozza fel – megtakarítva a hosszadalmas lépdelést a menürendszerben.
A legolcsóbb pont
Az újítások nem kis költséggel járnak, s ha nem sikerül meggyőzően kimutatni a pénzügyi igazgató számára, hogy megtérülő beruházásról van szó, akkor akár keresztet is lehet vetni az innovatív elképzelésre.
Pedig az atm az egyik legolcsóbb értékesítési és hirdetési pont. Kis számolás, s máris kiderül, mennyibe kerül a banknak a hagyományos csatornák használata. A dm-levelek esetében tetemes a papír- és postaköltség, s kiábrándító az a tény is, hogy az ilyen küldemények 95 százaléka a szemétben landol. Ezzel a nullához közelítő hatékonysággal szemben az atm-re a bank szinte ingyen vagy fillérekért tud képet, felhívást, reklámszöveget feltölteni, s ezeket csak az az ügyfél jeleníti meg kapcsolatfelvételt kérve, akit ténylegesen is érdekel az ajánlat.
A költségcsökkentés eszköze
Az atm más szempontból is kiváló költségcsökkentő eszköz. Ha például összehasonlítjuk az olyan könnyen automatizálható, egyszerű tranzakciók költségeit, mint a készpénzfelvétel vagy -befizetés, az átutalás stb. a bankfiókban (1,5 dollár) és az atm-ben (45 cent), egyértelműen a gép a nyerő. Ugyanis 24 órában rendelkezésre áll, nem tart kávé- és ebédszünetet, nem kér béremelést, sőt munkabére sincs, csak a fenntartás költségeit kell viselni – de ezt akkor is kell, ha csak pénzt ad ki.
Vannak országok, ahol a bankok oly mértékben igyekeznek az atm-ekhez irányítani az ügyfeleket, hogy míg az atm-tranzakció nem kerül semmibe, addig egy fióki ügyletet akár 5 dollár díjjal is büntethetnek. (itb)