Újdonságra nyitottan
Nyitottabbak lettek az újdonságokra a magyar fogyasztók. 91 százalékra nőtt ugyanis azok aránya, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel megvesznek egy-egy új márkát vagy terméket. Ez derült ki a Nielsen vásárlási szokásokat évenként feltáró, legutóbbi kutatásából. Tavaly még 87 százalékot közölhettünk.
„Szeretem az új dolgokat. Mindig keresem az új márkákat és termékeket.” Evvel az állítással az egy évvel korábbi 17 helyett most a megkérdezettek 18 százaléka értett egyet. Ők az úttörők, akik elsőként próbálják ki azt, amit korábban még nem láttak. Ők a „korai elfogadók”, akik olyanok, mint a barométer. Előre jelzik egy új márkatermék hosszú távú életképességét, kockázatos jövőjét vagy éppen átütő sikerét, így mind a kereskedők, mind a gyártók lényeges ismereteket nyerhetnek tőlük az összes fogyasztó várható reagálására. A korai elfogadók pozitív vagy kedvezőtlen benyomásaikról szívesen beszélgetnek másokkal. Példájuk, különösen pedig véleményük orientálja azután a vásárlók „követő” magatartást tanúsító többségét, amelynek részaránya az előző évi 70 százalékról 73-ra emelkedett. A követők nem utasítják el az újdonságokat, sőt olykor vásárolnak is belőlük; talán egy jó promóció vagy reklám hatására. Általában viszont azt veszik, amit megszoktak és szeretnek.
A harmadik szegmens mutatója 13 százalékról 9-re csökkent. Véleménye az innovációkról: „Ritkán veszek új terméket. Szerintem sokkal jobb, ha az ember tudja, mit akar, mint megkockáztatni, hogy vesz valamit, ami aztán nem válik be”. Egy évvel korábban még kevésbé kedvező helyzetről számoltunk be. Akkor az új termékek piaci sikere szempontjából a fogyasztók kíváncsisága, vásárlásra vállalkozó kedve a válságos időszakban némileg csökkent. Most viszont újra növekedett az újdonságokra fogékony fogyasztók aránya.
Amikor sikeres innovációkat keresünk, akkor a legutóbbi években különösen az egészség megőrzését szolgáló, illetve az egészséges étkezés, életmód, valamint wellness trendjébe illeszkedő innovációk előretörését figyelhettük meg. A tavalyi Sikertermék-verseny során – a Nielsen által megkérdezett kereskedők szerint – a gyártók figyelemre méltó sikerrel többek között a babaápolási cikk, alkoholtartalmú, illetve alkoholmentes ital, édesség, tejdesszert, tisztítószer és testápoló szer kategóriákban vezettek be újdonságot.
Örvendetes, hogy a vizsgált kategóriák mindegyikében találtak a kereskedők valódi innovációt – új íz, illat vagy kiszerelési forma miatt. (Nielsen/Mai Piac)