Sokat töprengek, hogy hol lehet meghúzni a határvonalat az innováció, az üzleti innováció és az üzletfejlesztés között.
Mostanában olvasgatom az Újtermék-marketing könyvet és ebben található egy táblázat a negyvenhatodik oldalon, ami szerintem sokat segíthet:
1. Az innováció területéhez tartozik egyértelműen az, amikor valami radikális újdonságról van szó, akár világszinten is. Emögött általában erős vállalati vagy más szervezetnél végzett kutatás-fejlesztés áll, mint például egy gyógyszer (hatóanyag) kidolgozása mögött. Ezek a termékek esetleg még új piacot is alakítanak maguknak.
2. A vállalat termék vagy szolgáltatásportfóliójában új dolgok: gyakorlatilag a koppintás kategóriáját jelenti (annak idején én is közreműködtem ilyen tevékenységnél: személyi kölcsönt ültettünk át egy bank saját környezetébe) - inkább üzletfejlesztés, talán üzleti innováció, ha bizonyos technológia, kultúra meghonosításával jár.
3. Olyan új termékek, amelyek a meglevő termékvonalba illeszkednek, annak folytatását jelentik - üzletfejlesztés.
4. A cég létező termékeinek javított változatai - üzletfejlesztés.
5. Olyan termékváltozatok, amelyek funkcionális megegyeznek más termékekkel, de más piacra, más fogyasztóknak szántak, ezért olcsóbbak - egyértelműen üzletfejlesztés.
6. Újrapozícionált termékek új piacokra - szerintem tipikusan ilyen a kifutó gépjárművek "classic" termékké átpozíconálása - üzletfejlesztés.
A könyv nem szól a nem termékfejlesztéshez, termékinnovációhoz kapcsolódó innovációkról, üzletfejlesztésekről: pl. egy új piacon új szervezet létrehozása, stb.