A világ első üzletfejlesztési szoftvere
Elkészült a világ első üzletfejlesztési szoftvere. Az üzletfejlesztést pszichológiai oldalról megközelítő 3B – behaviour based business-ideológia rendszer tavalyi debütálásának következő lépése, hogy ezt a speciális, az üzletben résztvevők személyiségtípusa köré épített tudást szoftveres formába öntötték.
-
2013 elején jelent meg Palencsár Miklós business mentor és stratéga 3B című könyve, mely egy új üzletfejlesztési ideológiát, a Behaviour Based Business rendszert mutatta be. A szakember vezetésével irányított csapat több, mint 15 év, több, mint 100 konkrét üzletfejlesztési projektben leelemzett közel 20 ezer üzletember személyiségének értékeléséből nyert tapasztalatait publikálta. A rendszer egy speciális személyiségtípus-beazonosításon alapszik, amely elsőként a bárki által, külső szemlélőként megfigyelhető jelekből leszűrt tapasztalatokat ötvözi egy rövid, pszichológiai teszt értékelésének tudásával.
Ez idáig nem is lenne túl egyedi ötlet, hiszen személyiségtípus beazonosításra alkalmas rendszerek vannak a világban, bár magyar szakember ilyet eddig még nem jegyzett. A 3B azonban túlmutat az eddigi megoldásokon, hiszen ezt a személyiségtípus-rendszert továbbgondolja az egyéni értékelésen és meg tudja határozni egy közösség, egy célpiac, egy ország konkrét személyiségtípus-összetételét, sőt a piacon résztvevők és maga a piac viszonyát is. Ez által üzletfejlesztési információkhoz juttatja alkalmazóját, aki ennek felhasználásával konkrét fejlesztési lépéseket, akár üzleti stratégiát is tud építeni. A 3B rendszer négy elsődleges – uralkodó, önmegvalósító, emberközpontú, professzionalista – embertípussal dolgozik, és ezeken belül három dominanciaszintet különböztet meg. Egyéni személyiségtípus-elemzésnél pedig 1 720 egyedi embertípust tud beazonosítani.
A rendszer így lehetővé teszi, hogy egy alkalmazott, üzletember kiválasztását a cég tulajdonosa, vezetője ugyanazon a szemüvegen keresztül lássa, mellyel később a célpiacot, a potenciális vevőket vizsgálja majd, így üzleti elképzeléseihez az aktuális piacon, aktuális piaci körülmények között legmegfelelőbb embert, csapatot tudja összeállítani.
A rendszer sikere
Nagy kérdés volt, hogy meddig tud eljutni egy magyar rendszer, főként, hogy az üzletfejlesztési oldalon a hazai szakemberek nem tartoznak a világ elitjébe. A 3B hazai fogadtatása nagy siker volt. A rendszer megalkotója a média és az it-telco szektorban tevékenykedett már a könyv publikációja előtt is, tehát a 3B is itt indult hódító útjára.
Azt lehet tapasztalni, hogy ahol a 3B megjelenik, ott nyomot hagy a hallgatóságban, akár online, akár print, akár event oldalon történik kommunikáció. Számos hazai cég kér ma már 3B alapú üzletfejlesztést, üzleti stratégiát vagy akár csak egy kommunikációs stratégiát. A 3B használata azonban eljutott a határokon túlra is, és ma már több felkérést teljesítenek politikai, sport és gyermeknevelési területeken.
A szoftver
A Behaviour Based Business az első üzletfejlesztésre is alkalmas rendszer a nemzetközi gazdaságban, amelyet hazai üzletember jegyez. Viszont az ebből készült szoftver minden tekintetben világelső. Nem készült még szoftveres alkalmazás konkrét üzletfejlesztésre, üzleti stratégia építésére. Palencsár Miklós és a csapat egyértelmű célja, hogy a 3B tudást minél többen alkalmazzák üzletük fejlesztésére.
A 3B csapata tisztában volt azzal, hogy fizikai korlátok határolják a rendszer terjedését, hiszen egy idő után már nem lehet a projektek számában továbbfejlődni. A szoftver megalkotásának mégsem ez volt az alap indoka. Az üzletfejlesztési terület igen kényes téma, ahol a megrendelőnek a cége, és az esetek többségében a saját titkaiba is be kell avatnia az üzletfejlesztési szakembert. Ennek a nemzetközi üzleti életben is vannak ellenérvei, de a magyar üzletemberek körében sokszor a végső döntést is meghatározzák, a cég tulajdonosa nem kezd üzletfejlesztésbe.
A 3B szoftver egyértelmű célja, hogy felhasználója – a cég vezetője vagy tulajdonosa – konkrét képet kapjon alkalmazottjairól, vezetőiről. Elemezni tudja személyiségtípusukat, ez alapján tisztában legyen motivációjukkal, döntési mechanizmusukkal, egy adott piaci helyzetben várható üzleti reakciókkal. Az így kapott alapinformációkat pedig össze tudja hasonlítani saját piacának, célközönségének, a vevők által elvárt személyiségtípus kívánalommal, vagyis meg tudja határozni, hogy jelenlegi emberei kompatibilisek-e az adott piaccal az adott gazdasági időszakban.
A szoftver segítséget nyújt üzletfejlesztési terv elkészítéséhez, üzleti stratégia építéséhez is. Az egzakt, standard információkon túlmenően a 3B szoftver lehetőséget biztosít közvetlen üzletfejlesztési tanácsadásra, természetesen online formában, a cég megnevezése, a felhasználó kilétének felfedése nélkül. Ezáltal a szoftver felhasználója úgy kap egzakt üzletfejlesztést, hogy nem kellett idegent beavatnia üzleti ügyeibe.
A 3B üzletfejlesztési szoftver májusban fog debütálni, de a rendszer elismerését tükrözi, hogy a 3B csapat több tucat előrendelést tudhat magáénak hazai és külföldi cégektől, szervezetektől egyaránt.