Pillanatok alatt lehet bankot váltani jövőre a briteknél
A Bank of England egy megosztott banki ügyféladatbázis létrehozását szorgalmazza annak érdekében, hogy egyszerűbb legyen a számlaváltás, és élesedjen a bankok közötti verseny az ügyfelekért. Egy hasonló javaslat felmerült már korábban is, azonban a Payment Council szerint a teljes számlaszám áthelyezést lehetővé tevő rendszer túl költséges és komplikált lenne, ezért ők egy másik megoldáson dolgoznak.
Bár a problémára nincsen tökéletes és egyértelmű megoldás, Haldane szerint bizonyos alapbanki-szolgáltatásokat egy közös, megosztott központba kellene áthelyezni, ahol a számlákhoz tartozó adatokat tárolnák. Az ügyféladatokat így egy helyen, bármelyik szereplőnek hozzáférhetően helyeznék el, ahonnan a bankok csak egyszerűen lekérik őket, ha kölcsönt nyújtanak, vagy új számlát nyitnak. Az ügyfelekről tárolt adatok ma titkosak, ez is egy gátját képezi új szereplők piacra lépésének. A rendszer Haldane szerint a villamosenergia vagy vasúthálózathoz hasonlóan publikus lenne a bankoknak, vagyis egyfajta közműként lehetne igénybe venni az adatszolgáltatást. Ez a megoldás az új belépők kezdeti beruházási költségeit jelentősen csökkentené, az ügyfeleknek pedig a bankok és termékek közötti váltás költségeit mérsékelné. Ez az elképzelés valószínűleg még sok vitát fog eredményezni, a jelenlegi megoldások is hosszú kutatási és fejlesztési időt, és rengeteg pénzt vettek igénybe.
A teljes számlaszám áthelyezés Haldanéhez hasonló megoldás, mert teljes átjárást biztosít a bankok között. Ennek lényege az, hogy egy ügyfél a saját számlaszámát egyik banktól egy másikhoz viheti direkt módon, ahogyan például a telefonszolgáltatóknál lehetséges egyik szolgáltatótól egy másikhoz vinni a telefonszámot. Jelenleg a régi bankszámlákat meg kell szüntetni, és az új intézménynél egy újat kell nyitni, ami azért is teszi bonyolulttá a váltást, mert rengeteg adminisztrációval jár minden tranzakció átirányítása az új számlára. Például a csoportos beszedési vagy rendszeres megbízásokat újra be kell állítani, a munkabéreket az új számlára kell átirányítani, amelyek sok időt és ügyintézést jelentenek banki és ügyfél oldalról egyaránt.
Az átirányító rendszer kiépítésének projektjét a bankok tulajdonában álló Payments Council várhatóan 2013 szeptemberéig valósítja meg 850 millió font kezdeti befektetésével, ennek célja a 18 napos számlaváltási időt 7 munkanapra csökkenteni, és hogy a régi számlára érkező összegek automatikusan az új számlán jelenjenek meg. A projekt megvalósulásával egy új, erős szereplő, a kereskedelmi áruházlánc óriás Tesco biztosan piacra fog lépni. (Index, kicsit rövidítve)