Szenvedélyesen hiszek az alkalmazott innovációban, az üzletfejlesztésben. Ezért szerveztem konferenciát (Versenyképesség és üzleti innováció >>>), ezért indítottuk az EDUTUS Főiskolával közösen Magyarország első diplomás Üzletfejlesztési menedzser >>> képzését, ezért hoztam létre és működtetem az Üzletfejlesztési Portált >>>.
Ezért találtam ki a Magyar Innovációs Indexet - és az innováció, üzleti innováció gyakorlati alkalmazását (lásd még "üzletfejlesztés") bemutató Nemzetközi Üzletfejlesztési Díjról >>> még nincs is szó...
Az innováció egy képesség
„Az innováció a hiten és szenvedélyen alapszik, amely nekihajt bennünket az üzlet óceánjának, hogy foggal-körömmel megszerezzük az Eldorádó minden kincsét, magunknak, családunknak, közösségünknek.” (Fodor Zoltán, a Magyar Üzletfejlesztési Társaság elnöke)
Az innováció napjainkban nemcsak a technikai újítást jelenti, hanem egy képességet és szemléletet, amely az üzletileg sikeres vállalkozás minden szintjén jelen van.
A kreativitás hozza elő az innovációt, ami elengedhetetlen az új üzleti koncepciók, folyamatok, termékek kialakulásához. Az innováció hajtja a növekedést, az új piacok létrejöttét, és életet lehel egy iparágba.
Az üzleti környezetben számtalan újdonság van, így az innováció is új értelmezést nyert. Míg korábban főképpen a technológiai fejlesztést értettük a szó alatt, ma a kreatív szemléletet és az újításra való hajlamot jelenti, amely tulajdonságok az élet minden területén és a vállalat minden szintjén fontos szerepet játszanak. Az irányítók felelőssége például az, hogy munkatársaik kreatívan oldják meg a feladatokat, és így a vállalat egészére jellemző legyen az innovatív gondolkodás. A részvényesek, az alkalmazottak és a vásárlók arra számítanak, hogy a vezetők egészséges és innovatív munkakörnyezetet teremtenek. Ez tölti meg minden szempontból tartalommal a cégmárkát, a vállalat termékét és szolgáltatását, valamint fémjelzi a cégkultúrát.
A gyorsan alakuló üzleti környezetben a kreativitás és az innováció a siker előfeltétele, és lehet, hogy a túlélésnek is a záloga, amennyiben elfogadjuk azt, hogy ezek ma a legfontosabb értékek egy cégben, amely a versenyelőnyét szeretné megőrizni, vagy kialakítani. Világszerte az üzleti szereplők egyik legnagyobb kihívásává és céljává vált, hogy a két tulajdonságot a cégkultúra szerves részévé tegyék. Ez nem azt jelenti, hogy a lineáris gondolkodás, az elemzések már nem fontosak, ám már nem elégségesek a globális világban a talpon maradáshoz.
Ha az állandóan változó piaci igényekre friss válaszokat tudunk adni, és képesek vagyunk ezek alapján új termékeket, szolgáltatásokat létrehozni, esélyünk lesz a sikerre.
(A törvény változásával a kisvállalkozásokat is terheli az innovációs járulék! Itt olvashat erről: Kisvállalkozásként is terheli az innovációs járulék! >>>)
A Magyar Innovációs Index (INNDEX)
Nyár elején indult útjára az INNDEX, amelynek célja, hogy ráirányítsa a figyelmet az innovációra, elismerje az innovációban élenjáró cégeket, és bemutassa üzleti célú innovációikat. Az objektív és szubjektív mutatókat tartalmazó index az innovációban „jegyzett” cégek innovációs értékének változását – tevékenységének, fejlesztéseinek hatását – jelzi. Az átlagának változása mutathatja a magyar innováció alakulását. A listán szereplő cégek száma folyamatosan bővül. Itt olvashat róla bővebben: Az ön cége innovatív? >>>.
A jövőkutatók úgy látják: a szervezeteknek nagyobb hangsúlyt kell helyezniük a jobb agyfélteke funkcióira is, a nagyléptékben való látásmódra, az intuícióra és a koncepcióalkotás képességére. A 21. század sikeres vállalatvezetőinek ezek a legfontosabb ismérvei. Ők azok, akik új módon érzékelik a világot, fel tudják tárni a megbúvó üzeneteket, megteremteni a kapcsolatot a látszólag távolálló jelenségekkel, ráéreznek a fontos kérdésekre, és nem csupán felteszik azokat, hanem megtalálják az új megoldásokat.
Hiányzó ötletek
Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról, hogy a magyar gazdaság 230-240 ezer vállalkozásából milyen csekély azon cégek száma, amelyek az utolsó két-három évben önerőből hajtottak végre technológiai vagy szervezési innovációt, és bővítették a termékpalettájukat. Ezek az adatok mutatják ugyanis az innovációt. „Magyarországon azt kellene célnak kitűzni, hogy az innovatív cégek száma kétévente megduplázódjon. Ehhez intenzív motivációs rendszer, adóösztönzők, stabil szabályozás, illetve vállalkozói döntéshozatali kultúra szükséges” – mondta a szakember. (Piac és Profit)
****
Nemzetközi Üzletfejlesztési Díj az Üzleti innováció blogon
Audit az innovatív cégeknek - Pályázzon a Nemzetközi Üzletfejlesztési Díjra! >>>
A Nemzetközi Üzletfejlesztési Díj 2012 - RG NetWorks Kft. jelezte ambícióit >>>
A Magyar Innovációs Indexben szereplő innovatív vállalkozások közül néhány
INNDEX: új cég a Magyar Innovációs Indexben - CIG Pannónia Nyrt. >>>
INNDEX: új cég a Magyar Innovációs Indexben - Graboplast Zrt. >>>
INNDEX: új cég a Magyar Innovációs Indexben - Állami Nyomda >>>