Az a baj az elemzésekkel, hogy gyakorlatilag nem jelentenek semmit - ha valaki a pokoli válság-verziót akarja hangoztatni, arra is kap támogatást, ha valaki a rózsaszín válságkezelőt - arra is.
Mindenesetre az eddigi gyakorlat alapján nekem úgy tűnik, hogy a magyar üzletfejlesztés működési környezete további jelentős turbulenciákat és átstrukturálódást fog elszenvedni és azok, akik a turbulencia és átstrukturálódás rosszabbik végén vannak, kevés örömhöz jutnak majd (innen ezt nagyjából 9,8 millió emberre saccolom...).
Kínában már a rosszabb időkre készülnek
Negyven hónap legalacsonyabb értékén zárt a sanghaji tőzsdeindex pénteken, de Sencsen és Hongkong tőzsdéje sem remekelt. Tornyosulnak a felhők Kína felett, az utóbbi idők gazdaság mutatói nem túl biztatóak, nőnek az eladatlan készletek, az elemzők tovább romló kilátásokra figyelmeztetnek.
A legnagyobb gyártókapacitásokkal rendelkező dél-kínai térségből érkező jelentések egyre nagyobb arányú árufelhalmozásról szólnak. Szemben a várakozásokkal, májustól dagadnak a készletek, júniusban csúcsot értek el, és ez még tovább fokozódhat augusztusban. A gyártók csökkentik a termelést, és egyes megfigyelők úgy vélik: előbb-utóbb leállásokra is sor kerül.
A világ második legnagyobb gazdasága júliusban 1 százalékos exportnövekedést ért el éves bázison, a gyártóipar teljesítménye az ösztönzők hatására is gyengülést mutat. A kínai központi pártlap a Zsenmin Zsipao (Renmin Ribao) pénteken arról jelentetett meg vezércikket, hogy az országnak fel kell készülnie a gazdaság jelentős mértékű lassulására, miközben a hosszú távra szóló strukturális kiigazításra kell összpontosítani.
A lap a közeli jövőre vetíti a bizonytalansági tényezők okozta „rövid távú megrázkódtatásokat”, de úgy véli, ettől még a hosszú távú terveket nem szabad feladni. Mindazonáltal szakértők már veszélyben látják az éves 7,5 százalékos növekedési cél teljesíthetőségét.
Az elszabadult ingatlanpiaci árak „megfogását” célzó intézkedések következtében az utóbbi időben csökkentek az építkezések, visszaesett az építőanyag felhasználás, emberek maradtak munka nélkül. Kiderült az is, hogy az autók számának növekedésével még a nagyvárosok sem képesek lépést tartani, a szükséges infrastruktúrát nem tudták a bővülés üteméhez igazítani. A kényszerű korlátozásokkal egyre-másra visszafogják az eladásokat, ami óhatatlanul a kínálati, a termelési oldalon is megérződik. Így keletkeznek az eladatlan autóhegyek.
A kínai vállalatok vezetői panaszkodnak, egyes ágazatokban a tavalyi eladások 30-50 százalékát tudták teljesíteni, a raktárkészletek kezdik az elviselhetőség határát súrolni. Többen tudják, hogy ha leállnak, beszállítóik sokaságát veszélyeztetik, akikre a jövőben is – remélik – szükségük lesz. (MTI Eco/VG, rövidítve)