A Facebook a valós idejű szemantikus hirdetéseken dolgozik
A Google szemantikus hirdetésein egy ideje nem is csodálkozunk. A Facebooktól is láttunk már hasonlót. Jelenlegi fejlesztésük ereje a real-time fazonírozásban áll majd. 2011. márciusában a Facebook adatbányászatba fogott, méghozzá egyértelműen a hirdetéseihez. A tesztcsoport a felhasználók egy százalékát jelenti. Ami a Facebook esetében kicsit több, mint Dánia teljes lakossága: hatmillió júzer.
Az, amit már majdnem real-time hirdetésnek lehet mondani, a sponsored stories volt: ez az, amikor márkainterakcióink alapján szűr számunkra hirdetéseket a nagy kék tesó. A hatmillió kísérleti alanyt azonban, szaladjon ki bármi a száján posztban, kommentben, válaszban, minden verbális megnyilvánulása azonnal célcsoporttá teszi. Tehát az ember így sóhajt a státuszában: “Tyű, de ennék egy kis somlói galuskát”, és hipp-hopp már meg is jelenik a Csokiöntettel Szép Az Élet cukrászda tíz százalékos kuponja a falán.
Az igazsághoz hozzátartozik, a Facebook foglalkozott korábban is szemantikus hirdetésekkel, azaz volt logikai kapcsolat a státusz és a fizetett márkamegszólalások között, de nem real-time, hanem aggregáltan, gyűjtögetős módszerrel. A kulcsszavak csekély szerephez jutnak itt, sokszor fel sem használják őket.
A felhasználói párbeszédláncok bonyolult algoritmussal fejthetők meg, amelyen ráadásul állandóan alakítanak és csiszolnak. A teszttel éppen azt akarják kideríteni, hogyan lehet az efféle hirdetéseket a pillanat tört része alatt, vagyis amint a hírfolyamba kerül a státusz, beélesíteni.
A real-time szolgáltatás alapja a látszólag márkasemleges említés. Spenót, origami, fodrász – most már ezek a döntő momentumok, nem pedig a lájkolási szokások vagy a profilban közzé tett preferencia. Nem szükséges tehát megjelölnöm az infószekcióban, hogy érdekel a labdarúgás. Elég kiírnom az üzenőfalra, hogy megyek a Fecskébe VB elődöntőt nézni, máris Adidas célpont lettem. Potenciális ügyfélként kifejezem egy vágyamat, aztán eldöntöm, hogyan fogom ezt a vágyat beteljesíteni. A kettő közti időhasadék – delikát egy pillanat – a hirdető nagy lehetősége. Lokális, csoportos, közösségi – ezek 2011 fogyasztói varázsszavai. A Facebooknak minden oka megvan a masszív piaci váltás irányába elindulni: ezzel az Én-és-a-barátaim gráfot helyezi domináns pozícióba.
Egy szóvivőjük úgy nyilatkozott, határozatlan ideig tart majd a tesztelés. Az eredményeket azonban, ha jól haladnak a dolgok, minden bizonnyal gyorsan észre fogjuk venni. (adage.com/SocialTimes)