2011 nagy durranásai lesznek?
Több folyamat, fejlesztés megindult 2010-ben - ezek idén robbannak be a köztudatba, és válnak mainstream szolgáltatásokká. Persze az is lehet, hogy nem. Lássuk, mik lesznek 2011 nagy durranásai.
2010 kétségkívül a Facebook éve volt, a felhasználók száma elérte, majd meghaladta a félmilliárdot, az integrálható lájkolást több százmillió weboldal építette be oldalába, a közösségi oldal az emberek első számú kedvence lett, amiből a Zynga játékfejlesztő, és persze a zavarosban halászók is jócskán profitáltak. Év vége felé bejelentették a Titánt, mellyel forradalmasíthatják az emailezést és IM-et, a Facebookról film készült, ráadásul Zuckerberget a Time magazin az év emberévé választotta. De miről fog szólni 2011?
Lesz trónkövetelő? Egy olyan közösségi oldal, ami megszorongatja a Facebookot? Aligha. Viszont nem csak a Facebookból áll a social media, és az idei év hoz még újdonságokat szép számmal a webkettes megoldások terén is. Lássuk, milyen áttörések várhatók idén.
Cloud
A cloud computing, azaz számítási felhő az utóbbi két-három évben egyre nagyobb teret nyer, de igazi áttörés még nem következett be - sokan félnek a felhő alapú szolgáltatásoktól, pedig ez a jövő útja. A lényeg az online tárolás és munkavégzés. Azaz nem saját gépünk számítási teljesítményét kötjük le egyes feladatok, például egy táblázat elkészítésekor, hanem egy távoli szerverét. Sőt, az elkészült anyagokat - vagy bármilyen anyagot - nem a saját wincseszterünkön tároljuk, hanem valahol a világban egy szerveren. A Google szinte összes szolgáltatása felhő-alapú, de egyre terjednek az online tárhelyet kínáló megoldások - például a Dropbox. A felhőben tárolt adatok másik előnye, hogy bárhol hozzáférhetünk; ez hihetetlenül hasznos például utazásnál, ügyek intézésénél, de még bevásárlásnál is akár: a bevásárlólistát az online tárhelyről mobilunkra is lekérhetjük a boltban - ki sem kell nyomtatni. (Én a karácsonyi bevásárlásnál már így csináltam - nagyon kényelmes volt.)
Mobil fotómegosztás
Idén tovább folytatódik az a folyamat, ami már tavaly megkezdődött: a mobilos fotómegosztásról van szó, ezen belül is elsősorban a közösségi oldalakra történő azonnali megosztásról, és az olyan feltörekvő fotómegosztó oldalakról, mint az idén év vége felé köztudatba kerülő picplz, instagram és társai. A fotóboomot az egyre olcsóbb androidos mobilok gyors terjedése, és a velük együtt érkező szolgáltatások - GPS, geolokációs appok, közvetlen Facebook, Twitter elérés, stb. táplálja. A mobillal elkészítjük a fotót, jelöljük helyzetünket, majd feltöltjük és megosztjuk valamilyen felületen. A Foursquare, vagy egyéb helyzetjelölő alkalmazásokban ezentúl nem csak magát az információt osztjuk meg, hogy ti. „xy becsekkolt ide és ide" hanem fotót töltünk fel arról, ahogy belépünk az étterembe - ez üzleti szempontból is előnyös lehet: a fotó alapján könnyebben megtetszik az adott hely, így többen kipróbálják majd.
Személyre optimalizált appok
Az internet már annyira nagy és sokrétű, hogy - főleg egy mobilon böngészve -nehezen kezelhető a legtöbb felhasználó számára - elveszünk az információk és találatok tengerében, így nagy szükség van a személyre szabott alkalmazásokra. A lényeg a kontextusra figyelő alkalmazás (context awareness), azaz, hogy az adott app vegye figyelembe a rólunk elérhető adatokat, és ahhoz igazítsa az ajánlatokat - kis túlzással a mobil kitalálja, mit szeretnénk. Az ilyen szolgáltatások csak azt az információt adják, amire az adott helyen és időben szükségünk van, melyhez persze elengedhetetlen a GPS-szel felvértezett mobil. Például, ha éttermekre vagyunk kíváncsiak, automatikusan a közvetlen környezetünkben elérhető helyeket kapjuk találatként, (a Google Places hasonló kísérlet, mely már magyarul is elérhető) ha egy híroldalon vagyunk, azokat a linkeket látjuk meg elsőként, melyeket legtöbb facebookos, twitteres ismerőseink megosztott, ha filmre vagyunk kíváncsiak, a legtöbbet ajánlott filmeket látjuk találatként - az információval túltöltött interneten egyre nagyobb szükség lesz a különböző szűrőkre. A közösség is egy ilyen szűrő lesz a maga előnyeivel és hátrányaival.
Mobil fizetés
Az internet egyre inkább áttolódik a mobiltelefonra, az okostelefonok terjedése exponenciális ütemben gyorsul, egyre szélesebb rétegekhez jut majd el, és hi-end cuccból hétköznapi használati tárgy lesz. Az ehhez vezető úton egy lépés a mobilfizetés. Nem úgy, ahogy tavaly év végén itthon is elindult egy-két helyen, mert az nagyon macerás. Az NFC (Near Field Communication) chipek terjedésével lesz olyan egyszerű a mobilfizetés, ahogy azt elképzeljük. Ha NFC chip kerül a mobilba, azt elég elhúzni a leolvasó előtt, és máris fizettünk. Így a mobil válik bankkártyává. A fejlesztés már tavaly megindult - a Nokia, az Apple és a Google versenyt futnak az idővel és egymással. A Google például tavaly felvásárolta a mobilfizetéses megoldások fejlesztésével foglakozó Zetawire céget, a Nexus S-be pedig már be is építették az NFC chipet. Pletykák szerint az iPhone 5-be is kerül már. Persze a rendszer működéséhez és elterjedéséhez több kell ennél, de ha az iparág vezető cégei kijönnek az új megoldásokkal jellemzően a többiek is követik példájukat. Még ha idén nem is következik be nagy áttörés, a fejlődés minden bizonnyal nagy löketet kap. Íme az NFC-s mobiltechnológiában rejlő lehetőségekből egy kis ízelítő:
A többiek
És mi lesz azokkal, akik uralták a tavalyi évet? Nos, a Facebookot nem kell félteni - minden jel szerint idén is folytatja a terjeszkedést, elsősorban a regionális közösségi oldalak rovására, ahogy tette az iWiW-vel is tavaly. Az új kombinált üzenetküldő rendszer a Titán jövője nem garantált siker, hiszen a Wave is csúfosan megbukott, pedig a szakma és felhasználók is kezdetben a messiást látták benne. A Twitter növekedése csökkenni fog, az aktív felhasználók száma pedig stagnálni fog. A MySpace „jövője ködbe burkolózik"; nem sok jóra számíthat az egyszervolt első számú közösségi oldal - bár a jelek szerint megmaradt dolgozói felét kirúgja, a Dagobert bácsi élő megfelelőjeként aposztrofálható Rupert Murdoch el fogja adni, a MySpace pedig eltűnik a süllyesztőben. A Google idén is őrzi majd megingathatatlan pozícióját a keresők között, de a Facebook keményen szorongatja, és mindennapossá válik, hogy több látogatója lesz, mint a Google-nak. És hogy a fenti jóslatok közül melyik jön be? Év végén kiderül. (Technet)