Napelemes kétkerekű
Le a kalappal a japánok előtt, hiszen válság ide vagy oda, a kutatás-fejlesztés és az innováció terén továbbra sem lazítottak a tempón.
Idehaza a régió legdrágább üzemanyagát pumpáljuk a gépjárművekbe, ezek a japánok a Távol-Keleten meg közben biztosan jókat mulatnak rajtunk. Van is mire felvágniuk: egyrészt, nagyságrendekkel olcsóbban megússzák az „üzemanyag” költségeit, másrészt még olajat sem kell cserélniük a járgányban. Hogy is kéne, hiszen egy elektromos bringáról van szó, ami ráadásul szinte ingyen megy: a kétkerekű hátsóján díszelgő szolárpanelek majdnem nullára redukálják az utazási költségeket.
Ez több szempontból is hasznos funkciója a kismotornak. Mivel nagyon is zöldek vagyunk, ezért a környezetünkre gyakorolt emissziós előnyöket emelnénk ki elsőként. Aztán meg ott vannak azok a fránya anyagiak is: tekintettel arra, hogy egy átlagfizetésű ember valószínűleg belerokkanna egy napelemes technológiával felturbózott elektromos vasparipa havi törlesztőjébe, így különösen előnyünkre volna a költséghatékony üzemeltetés lehetősége.
Ez most tényleg komoly: a Hama Zero speciális technológiájának hála, a motor oly mértékben költségkímélő, hogy nagyjából akkora befektetett energiából elgurul 220 kilométert, mint amennyit egy otthoni, átlagos légkondi fogyasztana egy óra alatt. Akárhogy is számolunk, nem valószínű, hogy ez itthon elképzelhető volna 2 jenből, vagyis 5 forintból. Viszont annak idehaza sem lenne akadálya, hogy a szolárpanelek okos kihasználásával lenullázzuk a működési költségeket.
Az elektromos-napelemes szupermotort Fujin néven mutatták be a nagyérdeműnek. A gyártónak sajnos – ki tudja, hogy miért – nincsen weboldala, így tekintettel az igen foghíjas japántudásunkra, mindenképp bajos dolog volna a technikai részletekben való további elmélyülés. Viszont annyit még sikerült kideríteni egy angol fordításból, hogy 940 watt/órás lítium-ion akkumulátor hajtja a gépet, a jármű maximális sebessége 72 kilométer/óra. A motorbicikli napelemestül 42 kilogrammot nyom.
Ja, és még egy kis érdekesség: ha egy laza mozdulattal megforgatjuk a motor első kerekét, akkor az simán pörög vagy húsz percig. A szakemberek szerint ez azért van, mert kis kerekeket használnak, melyeknek rendkívül alacsony a gördülési ellenállása. Most éppen azon dolgoznak, hogy minimalizálják a kerekek súrlódását.
Ez kifejezetten hasznos volna az elektromos járművek jövőjének sikere szempontjából: ha a kutatások sikerrel járnak, akkor az új generációs elektromos járművek durván két-háromszor messzebbre jutnak majd, mint a jelenleg piacra kerülő villanyautók. Amennyiben ehhez hozzávesszük azt is, hogy a szintén japán Sharp úttörő kutatásai révén már csak néhány évre vagyunk attól, hogy közel olyan költséghatékonysággal üzemeljenek a szolárpanelek, mint amit jelenleg az atom- és hőerőművek nyújtani képesek, akkor a mostanihoz hasonló napelemes technológiák mindenképpen hatalmas előrelépésnek ígérkeznek.
Forrás: itbusiness